donderdag 16 februari 2012

Duurzaamheid kan modemerken geld besparen

Verduurzaming van de bedrijfsvoering kost geld, denken modemerken nog wel eens. Zo is het geen sinecure om alle stappen in de ingewikkelde productieketen te controleren op eerlijkheid en milieuvriendelijkheid. Daarnaast hangt er natuurlijk een prijskaartje aan onder meer certificering, behoorlijke lonen voor fabrieksarbeiders en biologische katoenteelt.

Toch is er ook volop bewijs dat duurzaamheidsbeleid kan leiden tot kostenbesparing. En dan gaat het niet alleen om voor de hand liggende maatregelen zoals spaarlampen in winkels en dubbelzijdig printen op kantoor. Zo maakte de Britse winkelketen Marks & Spencer onlangs bekend dat de kledinghangers die klanten normaal gesproken mee naar huis krijgen, de afgelopen maanden zijn hergeberuikt. In zes maanden werden ruim 100 miljoen hangers opnieuw gebruikt in de winkel of gerecycled. En dat blijkt flink wat geld te besparen: 370 duizend pond om precies te zijn.

Het uitgespaarde geld steekt Marks & Spencer trouwens niet in eigen zak, want de helft wordt gedoneerd aan kinderhulporganisatie Unicef. Die insteek helpt volgens het modebedrijf om de klanten over te halen geen kledinghangers mee te nemen.

Daarmee lijkt de samenwerking tussen Marks & Spencer en Unicef, die in juli 2011 van start ging, een eenvoudige, effectieve en sympathieke manier om de moderetail wat te vergroenen.

Marks & Spencer is onder de noemer Plan A al enkele jaren bezig met een duurzaamheidsbeleid, dat ertoe moet leiden dat het bedrijf in 2015 tot de duurzame koplopers behoort. De samenwerking met Unicef is bedoeld om onderwijs, zorg en schoon drinkwater voor kinderen in twee regio’s in Bangladesh te verbeteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten