woensdag 16 mei 2012

Social fashion van Hollandse bodem




Eco-chic, fair fashion, slow fashion, maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het zijn termen die steeds meer ingeburgerd raken. Maar social fashion is nog een relatief onbekend fenomeen. Het Nederlandse accessoirelabel Coverbee gebruikt de term voor de collectie in Nederland gemaakte laptophoezen, iPhone hoezen en iPad sleeves.

De sleeves van Coverbee worden gemaakt in sociale werkplaatsen in Nederland, waar mensen met een arbeidsbeperking een zinvolle dagbesteding vinden. Die naaiateliers steken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een hart onder de riem en geven hen kansen zichzelf te ontwikkelen, is de gedachte.

Coverbee is ervan overtuigd dat de lokale productie van mode-accessoires een bijdrage levert aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, en voldoet aan de behoefte van hedendaagse consumenten om op de hoogte te zijn van de herkomst van producten. Daarnaast bewijzen de sociale werkplaatsen dat handgemaakte producten van hoge kwaliteit kunnen zijn en toch niet duur hoeven te zijn.

Ook Windkracht8, een jong duurzaam modemerk uit Nederland, brengt handgemaakte producten voor een betaalbare prijs op de markt. De tassen, shirts en jurken worden gemaakt van restmaterialen die afkomstig zijn van kringloopwinkels en vlooienmarkten. Exclusieve kleding voor een betaalbare prijs, is het idee, want door het gebruik van gerecyclede stoffen en afvalleer is elk item uniek.

En misschien is dat wel een extra attractie van social fashion: deze mode is niet alleen fashionable, duurzaam en fair, maar ook nog eens exclusief en betaalbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten