woensdag 9 mei 2012

Shwopping is het nieuwe winkelen



‘We can’t afford not to shwop’, zo luidt de titel van een nieuwe campagne van Marks & Spencer. De Britse retailer denkt dat ‘shwopping’ de toekomst heeft. De combinatie van nieuwe kleding kopen en oude items inleveren zou onze modeconsumptie duurzamer moeten maken. Het idee is simpel: bij elke nieuwe kledingaankoop geef je een afdankertje terug, en de winkel zorgt via Oxfam voor verantwoord hergebruik of slimme recycling.

Marks & Spencer propageert de nieuwe manier van winkelen als onderdeel van een duurzaamheidsstrategie die al sinds 2007 bestaat. De winkelketen liet zich in het kader van dit zogenoemde Plan A al van de groenste kant zien door onder meer klimaatneutrale lingerie te verkopen, en kledingstukken en -hangers te recyclen.

Met ‘shwopping’ gaat M&S een stap verder. Het is de bedoeling dat het systeem een gesloten bedrijfsmodel mogelijk maakt, waarin geen afval wordt geproduceerd. In het Verenigd Koninkrijk belanden jaarlijks een miljard kledingstukken in de vuilverbranding.

Of de Engelsen binnenkort massaal aan het shwoppen slaan, is nog even de vraag. Actrice Joanna Lumly komt in ieder geval in actie als het gezicht van de duurzaamheidsstrategie van Marks & Spencer. En daarmee wordt groen doen misschien wel absolutely fabulous.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten