Het is mogelijk om mode met respect voor mens en milieu te maken. Sterker nog, duurzaamheid kan een succesfactor zijn voor ontwerpers en winkeliers in de modesector. Dat zei Awearness Fair Fashion op 31 maart 2012 in een lezing bij de Arnhem Mode Incubator. Het platform, dat fair fashion presenteert en promoot, erkende dat duurzaamheid een lastig begrip is, maar signaleert ook een verschuiving van groene idealen naar MVO als bedrijfsmatige succesfactor.
Met filmpjes en verhalen schetsten Jeannette Ooink, Wilma Mulder en Hasmik Matevosyan een beeld van de noodzaak van duurzaam werken in de modebranche. Daarnaast kregen de aanwezigen inzichten in de kansen van groene mode. Zo zijn ambachtelijke productiemethoden en innovatieve materiaalontwikkelingen volgens Wilma Mulder steunpilaren van duurzaam ondernemen, en tegelijkertijd manieren om een modemerk onderscheidend te maken.
Jeannette Ooink liet zien dat er bovendien een flinke consumentenvraag naar duurzaamheid bestaat. Volgens onderzoeken zouden 1,7 miljoen Nederlanders wel groene producten willen kopen. Bovendien vragen kritische consumenten steeds meer transparantie en maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven. Modemerken die op dit soort trends inspelen, hoeven dus niet angstig te worden van de voorspellingen van marketingdeskundigen dat één op de drie winkels in 2020 zal zijn verdwenen.
De lezing van Awearness Fair Fasion maakte deel uit van het programma van de Arnhem Mode Incubator, de broedplaats die modetalenten ondersteunt in hun ondernemerschap. Het lezing- en debatprogramma startte in oktober 2011 en bestaat uit maandelijkse bijeenkomsten waarin een professional kennis met betrekking tot het ondernemerschap deelt.
De Arnhem Mode Incubator wil een brug slaan tussen de verschillende generaties modeontwerpers, partners en het bedrijfsleven. Ook het brede publiek, van modeliefhebber tot buurtbewoner, wordt met enige regelmaat uitgenodigd kennis te maken de nieuwste generatie Arnhemse modeondernemers. Bij de lezing van Awearness Fair Fashion was een groot aantal ontwerpers en merken aanwezig – niet alleen uit Arnhem (Van Markoviec), maar ook uit Maastricht (Strikks) en Den Haag (Youkibyyouki).
zondag 1 april 2012
Duurzaamheid in modewereld: van ideaal naar succesfactor
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten