Consumenten mogen dan purchasing power hebben, het zijn de bedrijven en ontwerpers die uiteindelijk bepalen of duurzaam winkelen een realiteit wordt. Dat schreef Amanda Judge van Andean Collection onlangs op Ecouterre. Het zijn de modemerken die ons verleiden om iets te kopen. En als zij ethisch en transparant produceren, kunnen zij de duurzaamheidsbeweging de broodnodige versterking geven.
Preekt Amanda Judge voor eigen parochie? Een beetje wel. Haar duurzame modemerk maakt zich namelijk zorgen over greenwashing van andere bedrijven. Als duurzaamheid niet meer is dan een marketingtruc, en consumenten daar doorheen prikken, straalt dit negatief af op merken die wel serieus bezig zijn te vergroenen.
Andean Collection, dat sinds 2008 kleding laat maken in gebieden in Zuid-Amerika die kampen met armoede, is ervan overtuigd dat consumenten een (positief) verschil kunnen maken door verantwoorde producten te kiezen. De levensomstandigheden van de gemeenschap van ambachtslieden die producten maakt voor Andean Collection is zichtbaar verbeterd, aldus Judge. En doordat Andean Collection als bedrijf is gegroeid, kan het nog meer producten laten maken volgens nog hogere duurzaamheidsstandaards.
Vooral de noodzaak van transparantie zit Judge hoog. ‘Doe niets waar je niet over zou bloggen’, waarschuwt ze modebedrijven. Ze vindt het dan ook belangrijker om naar consumenten duidelijk en eerlijk te zijn over wat een merk wel en niet doet, dan dat er wereldwijde standaards of keurmerken komen.
woensdag 4 april 2012
Modemerken bepalen succes van duurzaam winkelen
Labels:
amanda judge,
andean collection,
greenwashing,
zuid-amerika
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten