zaterdag 16 juni 2012

Amsterdam Fashion Week kleurt groener dan ooit



Groene mode op de catwalk, in exposities, bij een workshop, op hotspots en in een pop-up store. De Amsterdam Fashion Week van juli 2012 is groener dan ooit.

The Green Fashion Competition is sinds 2010 een drijvende kracht achter de aandacht voor duurzaamheid tijdens de Amsterdamse Fashion Week. In juli 2012 vindt de lancering plaats van de derde editie van deze wedstrijd voor duurzaam modedesign.

Daarnaast laat de The Green Fashion Bazaar, die op 15 juli plaatsvindt in De Brakke Grond, zien wat dit soort initiatieven voor consumenten kan betekenen.  Een aantal deelnemers en winnaars van The Green Fashion Competition, zoals Gomes Esser, Studio Jux, Oat Shoes en O my bag, laten zien hoe duurzaam & design mooie must-haves opleveren. Ook is er mode te koop van onder meer Charlie + Mary, Löv, Halona en By Sanne Jansen. En de (web)winkel Doortje Vintage presenteert de beste tweedehands kleding. Dat is het soort kleding dat model Lonneke Engel, ambassadeur van The Green Fashion Competition, de original green fashion noemt.

Studio Jux, winnaars van de tweede editie van The Green Fashion Competition, maken hun debuut op de catwalk van de Amsterdam Fashion Week. Op 13 juli showt het slow fashion label de collectie voor 2013 in de Zuiveringshal van de Westergastfabriek.

Toevallig opent op hetzelfde moment een tentoonstelling van The Green Collective in Umsjatka Studio’s. De expositie bevat showcases van de toptalenten van de wedstrijden die de afgelopen twee jaar werden georganiseerd om designers, architecten en mode-ontwerpers tot duurzaamheid te stimuleren.

Ook tijdens de tentoonstelling High fashion low countries in De Brakke Grond staat duurzaamheid in de spotlights. Van 13 tot 15 juli laten zes Nederlandse en Belgische ontwerpers zien hoe zij duurzaam ontwerp, ambachtelijke technieken en verantwoorde materialen in hun werk gebruiken.
Op een plattegrond en via een app zet de Amsterdam Fashion Week bezoekers van het Downtown Programma deze en andere groene adresjes op een rij. Deze Green Hotspots brengen een breed publiek op de hoogte van bijvoorbeeld biologische voeding, een milieuvriendelijke hotelovernachting, must-see vintageboetieks en verantwoorde cosmetica in Amsterdam.

En alsof het nog niet groen genoeg is: ook het Business Programme van de Amsterdam Fashion Week besteedt aandacht aan duurzaamheid. Op 12 juli organiseert Made-By een workshop over de kansen voor duurzaam design voor modemerken. Alle groene activiteiten tijdens de Amsterdam Fashion Week maken wel duidelijk dat die kansen er volop zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen