Als er één ding duidelijk is geworden bij de eerste editie van de Green Fashion Competition, dan is het wel dat duurzame mode niet in een hokje te plaatsen is. Acht finalisten lieten met ieder twee outfits zien dat green fashion een divers, innovatief en creatief ontwerpveld is. Op de catwalk van de Amsterdam Fashion Week kwamen schoenen, jurken, capes en gadgets voorbij, gemaakt van de meest uiteenlopende materialen – van zonnepanelen en hennep tot gerecyclede wol en biologisch afbreekbaar kurk.
Winnares Elsien Gringhuis, die met de hoofdprijs van 25.000 euro naar huis ging, illustreert het high fashion gehalte van de hedendaagse ecomode. Haar zeegroene jurken oogden luxe, ultravrouwelijk en glamourous. Tweedeprijswinnaars OAT Shoes vertegenwoordigen met hun stoere sneakers het andere uiterste van het spectrum.
Dat de finalisten van de Green Fashion Competition, die in totaal 180 inzendingen ontving uit binnen- en buitenland, zo’n gevarieerd aanbod aan duurzame kleding presenteren, is niet alleen aantrekkelijk voor de consument. Ook de financier van de wedstrijd, het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, zal er bij mee zijn. De Green Fashion Competition, die in juli 2010 werd gelanceerd, is namelijk bedoeld om modebedrijven bewustzijn van het belang van biodiversiteit bij te brengen.
Volgens de jury van de Green Fashion Competition, die niet alleen de outfits maar ook de business plans van de finalisten beoordeelde, ontbreekt bij veel modeontwerpers een zakelijk instinct en gevoel voor cijfertjes. Marketing gaat hen een stuk beter af, kan worden geconcludeerd uit de catwalkshow tijdens de Amsterdam Fashion Week. Zo liet OAT Shoes modellen bijna naakt over de catwalk lopen en demonstreerde Gomes Esser Design hoe de iPhone kan worden opgeladen met behulp van een zonnepaneel achterop een jas.
vrijdag 28 januari 2011
Mix & match bij finale van eerste Green Fashion Competition
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten