vrijdag 31 december 2010

Een nieuw jaar, een nieuwe duurzame stijl

Er vrouwelijker uit zien, krachtiger over komen en slim kunnen shoppen. Dat zijn de doelen waarmee Rita Hagan aan haar slow make-over begon. De Finse moeder won in november de make-over die dit blog mocht weggeven van Nederlands eerste duurzame stijladviseur, Claudia Hulshof van Sustainable Style. Nu heeft ze de eerste sessie achter de rug en staat ze aan de vooravond van een nieuw jaar, een nieuw kapsel, een nieuwe garderobe en een nieuwe stijl.

‘Ik wil wat meer opvallen. Na mijn zwangerschap – vijf jaar geleden – wist ik niet meer welke kleuren ik kon dragen. Het voelde alsof ik niet meer de persoon was die ik eerst was. Ik denk dat Claudia me kan helpen om me persoonlijker te kleden: ik wil er uit zien zoals ik ben’, vertelt Rita over haar motivatie voor de slow make-over. Het programma is bedoeld om individuen te leren de juiste kleuren en stijlen voor kleding te vinden. Ook wordt de bestaande garderobe uitgeplozen en wordt er onder begeleiding gespeurd naar nieuwe kleding. Bovendien wordt er gekeken naar kapsel, make-up en persoonlijke stijlwensen.

Claudia Hulshof, die werkt met de Amerikaanse Body Beautiful methode, besteedt daarbij bijzondere aandacht aan duurzame stijl. ‘Die duurzame kant heeft ten eerste te maken met het vinden van de juiste stijl: als je weet welke kleuren en stijlen je goed staan, kan je gericht aankopen doen en het volgen van allerlei vluchtige modes achterwege laten.’ Daarnaast krijgen klanten van Sustainable Style advies over duurzame modemerken, verantwoorde make-up en natuurlijke haarkleuring.

‘Je hebt de neiging om niet erg uitgesproken te zijn, dus ga ik op zoek naar sterke contrasten’, concludeert de stijladviseur aan het einde van de eerste sessie, waarin Rita een kleuranalyse onderging, stijladvies kreeg en tips voor een nieuw kapsel aanhoorde. Contrast kan worden gevonden in een combinatie van koele en warme kleuren, lichte en donkere tinten, of vrouwelijke en basic kleding. ‘Sommige mensen zijn zo expressief dat ze er zelfs geheel gekleed in camel opvallend uit zien. Maar als je dat niet hebt, kunnen flinke kleurcontrasten helpen.’

Bij een rechthoekige body shape zoals die van Rita passen bijvoorbeeld een pencil skirt en straight leg jeans. Strepen, stippen of bloemenprints zijn geen goed idee: die maken de draagster veel te gewoontjes. Voor een vrouwelijker look zijn een a-lijn rok of wrap dress geschikt. Dat is even schrikken voor Rita. ‘Ik heb geen rok meer gedragen sinds ik ben getrouwd, tien jaar geleden.’

Tijdens de winkelsessie, die in januari plaatsvindt, zal blijken of de juiste kleding in de Nederlandse modewinkels te vinden is – het liefst ook nog in een mens-, milieu- en diervriendelijke uitvoering. Op dit blog wordt daarvan natuurlijk verslag gedaan, so stay tuned.

donderdag 30 december 2010

Mooi met mooie intenties

‘Intentionally beautiful with beautiful intentions’. Zo omschrijft Cow Jones Industrials Vegan Boutique de collectie veganistische mode die de winkel verkoopt. Must-have schoenen van olsenHaus en klassieke winterjassen van Vaute Couture zijn niet alleen mooi om te zien, maar ook goed voor mens, milieu en dier.

Zo maakt olsenHaus schoenen van linnen, katoen, rubber, canvas, kurk en synthetische materialen. Zelfs de verfstoffen en lijmsoorten zijn diervrij en niet toxisch. Bovendien worden de collecties gemaakt met respect voor arbeidsomstandigheden, fair trade en CO2-uitstoot. En olsenHaus doneert aan goede doelen zoals PETA.

Bij Vaute Couture vind je klassieke mantels en waterdichte jacks met een bijzondere signatuur. De stoffen zijn biologisch geproduceerd, diervrij en in Los Angeles gemaakt. Doordat Vaute Couture, dat al bij de New York Fashion Week te zien is geweest, alleen kleine oplagen maakt, kan je er geheid een exclusief mode item scoren.

Cow Jones Industrals verkoopt ook diervriendelijke producten van bijvoorbeeld Cri de Coeur (schoenen), Feral Childe (mode), naturevsfuture (mode) en GG2G (tassen). Stuk voor stuk bewijzen deze merken dat veganistische productiewijzen leiden tot de mooiste must-haves. Of misschien is het beter om te zeggen: het maken van de mooiste mode kan zeker zonder dierenleed. Welke Nederlandse (web)winkel gaat dat ook eens laten zien?

woensdag 29 december 2010

Veganistische schoenen van Dior

Het Franse luxemerk Dior heeft schoenen zonder leer of andere dierlijke materialen gemaakt. Helaas gaat het niet om een collectie die we in de winkels kunnen verwachten, maar om een aantal custon made muiltjes voor Natalie Portman. De 29-jarige actrice heeft in juni een reclamecontract met Parfums Christian Dior afgesloten en het modehuis heeft speciaal voor haar veganistische varianten gemaakt van klassieke stiletto’s en high heels.

‘One of the things that’s been so nice is that Dior made all of the shoes for me with no animals and no leather or anything, because I don’t wear any leather. They remade all my shoes so I can wear Dior shoes without taking lives,’ vertelde Portman eerder deze maand aan Womens Wear Daily. De actrice is een overtuigd veganist en zet zich regelmatig in voor goede doelen. Zo is ze ambassadeur van Finca International, een organisatie die mikrokredieten verstrekt.

Natalie Portman zal naar verwachting in maart 2011 te zien zijn in de nieuwe campagne voor Miss Dior Cherie parfum. Of ze dan ook veganistische schoenen draagt, is niet bekend.

dinsdag 28 december 2010

Hoe ziet slow fashion er uit?

Voor de gemiddelde fashionista is slow fashion een abstracte of misschien zelfs onbegrijpelijke term. Modehypes links laten liggen en er toch stijlvol en up to date uitzien, hoe doe je dat? En wat voor types zijn ontwerpers die zich afficheren als makers van slow fashion?

Hoewel het begrip slow fashion inmiddels al aan enige inflatie onderhevig is, zijn er wel principes en merken te onderscheiden die onmiskenbaar tot de trend behoren. Een ongevoeligheid voor vluchtige modes, tijdloze ontwerpen en een bovengemiddelde kwaliteit zijn de uitgangspunten van slow design. Merken zoals Studio Jux, Rianne de Witte en i-did presenteren hun collecties niet voor niets onder de noemer van slow fashion.

Hoewel producenten van biologisch geproduceerde basics, zoals in Nederland bijvoorbeeld Miss Green en RE-5, ook tot de beweging gerekend zouden kunnen worden, staan toonaangevende slow fashion designers juist bekend om baanbrekende, oogstrelende en bijzondere must-haves. Zo maakt de Amerikaanse Meiling Chen ultravrouwelijke, luxe jurken. Je ziet er niet eens aan af dat de stoffen afkomstig zijn van natuurlijke materialen zoals hennep en dat gebruik is gemaakt van milieuvriendelijke verfsoorten.

Trouwens: slow fashion is ook op accessoiregebied een trend. Zo vind je bij Nelle Handbags tassen, haarbanden en portemonnees met een tijdloze uitstraling. In de Verenigde Staten zijn de handgemaakte clutches van Nelle bij menige bruid favoriet. Want met de chique, met zorg gemaakte tassen loop je niet het risico dat je trouwfoto’s er in no time gedateerd uit zien.

maandag 27 december 2010

Twee miljoen doden voor nieuwe bontmode

In Aziƫ worden jaarlijks twee miljoen honden en katten gedood voor bonthandel, meldde Nu.nl onlangs. Broeken en hoeden van hondenbont zijn favoriet vanwege de kouwerende eigenschappen.

Online winkel Taobao.com staat naar verluid vol met bontproducten, van kleding en matrassen tot speeltjes en knuffels. Vooral kortharige katten en Duitse herders zijn populair vanwege hun vacht. De dieren worden vaak in het noorden van China gefokt – het vlees komt terecht in restaurants in het zuiden.

In veel Europese landen is bont van katten en honden verboden. Er zijn vermoedens dat Chinese fabrikanten rommelen met labels om deze regels te omzeilen. Via Taobao.com kunnen klanten buiten China in ieder geval niet zomaar bont bestellen, omdat betalen via de website alleen vanuit een lokale rekening kan. Dat is jammer voor de fans van Bruce Lee, die dus ook niet de (bontvrije) mode van de vechtheld kunnen kopen.

zaterdag 25 december 2010

Wolplamuur helpt langere levensduur

Een gat in een wollen trui of vest hoeft geen reden voor paniek meer te zijn. Met de wool filler van Heleen Klopper repareer je in een handomdraai een gat. Volgens Time is het een van de beste uitvindingen van 2010: 'subliem in zijn eenvoud'.

Met de wool filler wordt een bolletje wol in de stof van een trui, vest of jas verwerkt door er met viltnaden in te prikken. Het resultaat is een opvallende ronde stip die het voormalige gat bedekt. Eenvoudig, duurzaam en bevredigend, aldus de Nederlandse uitvindster van het product.

Critici stellen vragen bij het resultaat van de wolplamuur. Want is een trui met gekleurde stippen of nadrukkelijk aanwezige elleboogstukken wel een aanwinst? Ook zou de gebruikte techniek, die verdacht veel lijkt op naaldvilten, niet nieuw zijn. Maar dat wist Time misschien nog niet.

vrijdag 24 december 2010

Goededoelentassen in outlet village

De Engelse designer outlet Bicester Village helpt lokale goede doelen deze kerst met een chique shopper. De designer bags zijn ontworpen door Paul Smith, Cath Kidston en Alice Temperley. De opbrengsten komen ten goede aan Great Ormond Street Hospital Children’s Charity.

Bicester Village, dat dit jaar het vijftienjarige jubileum viert, heeft met de goededoelentassen een gevoelige snaar geraakt. Luxe shoppers liggen niet voor het oprapen. Bovendien is een mooie tas die je keer op keer hergebruikt heel wat duurzamer dan de wegwerptassen die normaal gesproken tijdens shopping sprees worden gebruikt (en naderhand onmiddellijk weggegooid). Dat met de verkoop van de tassen ook nog een kinderziekenhuis wordt gesteund, maakt de actie alleen maar sympathieker.

En recessionista’s opgelet: een ontwerp van Paul Smith kost in de collectie van Bicester Village niet meer dan tien pond. Je moet alleen wel naar Engeland om je slag te slaan, want de tassen zijn alleen te koop in (of met een telefoontje naar) de outlet village in Oxfordshire.