dinsdag 7 september 2010

Eerste duurzame stijladviseur

‘Er is nog onvoldoende aandacht voor duurzame mode. De maatschappij zie ik vergroenen: van de algehele weerstand tegen ecokleding en ander ‘geitenwollen sokken gedoe’ van pakweg 10 jaar geleden is weinig meer over. Maar duurzame mode bevindt zich nog steeds in een niche. Het is nog niet vanzelfsprekend om daar in de media aandacht aan te besteden als het over mode gaat.’ Dat zegt Claudia Hulshof, die zich de eerste duurzame stijladviseur in Nederland mag noemen. Met haar kleding-, kleur- en stijladvies laat ze mensen stralen door hun mooiste kanten te accentueren. En ze doet dat met aandacht voor kleding, accessoires en make-up die zijn gemaakt met respect voor mens, milieu en dier.

Mooi en duurzaam gaan goed samen, vertelt Claudia Hulshof, die werd opgeleid door de Body Beautiful-goeroe Carla Mathis. ‘Ik streef naar sustainable style. Als je je bewust wordt van je lichaamssignatuur, je natuurlijke kleur- en vormenspel, je voorkeuren, je manier van bewegen en je stem, kan je gericht voor kleding kiezen die bij je persoonlijkheid past. Op die manier kun je een garderobe opbouwen die jarenlang meegaat, waardoor je minder afhankelijk bent van modetrends en je miskopen kunt vermijden.’

Zo’n zorgvuldig samengestelde kledingcollectie is een eerste stap naar een groene garderobe. De tweede stap bestaat uit het bewust kiezen voor duurzaam gemaakte kleding. ‘Ik vind dat je niet moet willen dat mensen, dieren of het milieu worden misbruikt voor hetgeen jij draagt. Makkelijk is dat niet, maar er zijn wel volop webshops die duurzamere kleding verkopen.’ Claudia let bijvoorbeeld op de duurzaamheid van de materialen, van de productieprocessen en keurmerken voor fair trade.

Duurzaam stijladvies is volgens de oprichtster van Sustainable Style best een uitdaging. ‘Beter voor het milieu is niet per se mooier, interessanter, of vernieuwender wat betreft het ontwerp. Maar eigenlijk gaat dit ook voor de mode waar de bladen volop aandacht aan besteden: nieuwe trends zijn ook niet per se mooier, interessanter of vernieuwender.’

‘Het is jammer dat journalisten groene mode zo vaak negeren’, zegt Claudia, die zich regelmatig verbaast over modereportages die trends, must-haves en merken bespreken zonder daarbij aandacht te besteden aan duurzaamheid. ‘We kunnen niet blijven negeren dat de primaire producent zich voor een schijntje te pleuris werkt. En de mode-industrie is een speler van formaat als het gaat om milieuvervuiling. Om nog maar te zwijgen over het dierenleed dat schuilgaat achter wat mode heet. Maar er zijn ook genoeg esthetische, creatieve en artistieke redenen voor een duurzaamheidbewuste modejournalistiek. Kijk eens wat er gedaan wordt aan groene mode en schrijf er met open vizier over, zou ik zeggen.’

En hoe ziet de kledingkast van een duurzame stijladviseur er uit? ‘Mijn garderobe wordt steeds groener, maar is beslist nog niet helemaal groen. Ik ben iemand die kleding jaren- en jarenlang kan dragen. Ik draag bijvoorbeeld nog schoenen die ik zeventien jaar geleden met mijn toenmalige partner kocht. Schoenen vind ik trouwens wel het lastigste: het is een opgave van jewelste om mooie, comfortabele niet-leren schoenen te vinden. OlsenHaus is leuk en interessant, maar wordt in Nederland nog niet in winkels verkocht. En een schoen wil ik eerst voelen, voordat ik ‘m koop. En bezwijken voor een niet-duurzaam koopje? O, ja, dat komt nog wel eens voor, hoor. Maar wel minder dan vroeger. Ik sta het mezelf ook toe, maak het niet zó zwaar dat ik er geen plezier meer van heb. Grappig genoeg zorgt die houding er voor dat ik steeds minder vaak behoefte heb aan koopjes scoren.’ Voor iedereen onder ons die nog niet zo ver is: Claudia Hulshof geeft op haar weblog gratis adviezen over een groene garderobe en slow fashion.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten