Met de Conscious Collection wil H&M duurzame mode democratiseren. Dat zegt de Zweedse keten in een interview met Trouw. De doorlopende duurzame collectie die sinds april 2011 in de winkels hangt, is niet van honderd procent verantwoorde materialen, geeft trendcoƶrdinator Catarina Midby toe. Anders zouden kledingstukken te duur worden.
‘We willen het betaalbaar houden, duurzame mode democratiseren. Volgens mij kunnen wij door onze omvang fantastische dingen doen’, zegt Midby in de krant, die samen met zeven Nederlandse en Britse journalisten op bezoek mocht bij het hoofdkantoor van H&M in Stockholm. Daarom zijn onder meer knopen, gespen en kant in de Conscious Collection niet van duurzame makelij.
De eerlijke productie van H&M’tjes is ook in de Conscious Collection nog niet gegarandeerd. H&M werkt wereldwijd met 700 aannemers, die vaak op hun beurt ook weer aannemers inschakelen. Misstanden zijn dan ook nauwelijks uit te sluiten, zegt Helena Helmersson, hoofd maatschappelijk verantwoord ondernemen van H&M in Trouw. En het verminderen van het aantal aannemers en onderaannemers is geen optie, omdat het logistieke concept van werken met tussenpersonen en concurrerende fabrieken in de productielanden ervoor zorgt dat de kleding voor de klant betaalbaar blijft.
Duurzame mode democratiseren lijkt uiteindelijk dus geen haalbare kaart, zelfs niet voor een machtig bedrijf als H&M. Het democratiseren van mode vereist een uiterst efficiƫnte organisatie van de gehele productieketen, zodat de winkelprijzen lekker laag blijven. En dat brengt onduurzame neveneffecten met zich mee. Voor eerlijke mode moeten consumenten simpelweg een eerlijke prijs betalen. Anders betalen anderen de prijs.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten