zaterdag 19 februari 2011

Campagne tegen killer jeans

Diesel, Dolce & Gabbana en Replay doen het. H&M, Levi's, C&A , CoolCat, Kuyichi en Scotch & Soda doen het niet. En nu hebben ook G-Star en WE aangekondigd te stoppen met het zandstralen van jeans. Bij deze productiemethode, die wordt gebruikt om denim een versleten uiterlijk te geven, lopen fabrieksarbeiders het risico op silicose (stoflongen). Deze longziekte kan zelfs een dodelijke afloop hebben.

Dat G-Star en WE het zandstralen van hun jeanscollecties nu in de ban doen, is het gevolg van een nieuwe actie van de Schone Kleren Campagne en haar internationale zusterorganisaties. De organisaties roepen consumenten op om een online petitie te tekenen tegen modebedrijven die het zandstralen toestaan of een boze brief te sturen aan merken die van de omstreden methode gebruik blijven maken.

Omdat kledingarbeiders zandstralen vaak lang achter elkaar doen, zonder voldoende bescherming en in slecht geventileerde ruimtes, kunnen ze een acute, heftige versie van de longziekte silicose krijgen. In Turkije is zandstralen in 2009 verboden, maar toezicht op de textielsector is onvoldoende om werknemers in informele werkplekken te beschermen. De techniek wordt ook veel gebruikt in bijvoorbeeld Bangladesh, India, China, Pakistan en gebieden in Afrika en Latijns-Amerika.

Het risico op dodelijke ongevallen in de jeansproductie lijkt niet gering, want jaarlijks worden er 5 miljard jeans geproduceerd. En naarmate de worn look meer in de mode is, neemt de kans natuurlijk toe dat wij gezandstraalde jeans in de winkel aantreffen. Dat geeft het concept van killer jeans toch een heel naar bijsmaakje.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen