maandag 13 juni 2011

Weggeven wordt steeds gewoner in de mode

Het principe 'koop-er-één-en-geef-er-één' is populairder dan ooit. De modemerken Toms Shoes, Skechers en Warby Parker volgen dat bedrijfsmodel met veel succes. De consument koopt een paar schoenen of een bril, en een kind of volwassene in een ontwikkelingsland krijgt er ook één. Verbeter de wereld met je aankopen, is het idee.

Skechers, de maker van Bob’s, wordt nogal eens beschuldigd van ordinaire na-aperij. De Bob’s lijken namelijk zowel qua schoenontwerp als qua bedrijfsmodel verdacht veel op Tom’s Shoes. Volgens Skechers zijn Bob’s net als Tom’s Shoes een remake van de traditionele alpargata schoen, een instapper die doet denken aan de espadrille. Bovendien geeft Skechers voor ieder verkochte paar Bob’s niet één maar twee paar schoenen weg.

Website Fashionista spotte onlangs een ander bedrijf dat goede ideeën lijkt te stelen. Brillenlabel Eyefly lanceerde een collectie 'high-end quality prescription eye wear at a reasonable price point'. Dat is precies het uitgangspunt van Warby Parker, die hippe brillenmodellen met glazen op sterkte voor nog geen honderd dollar verkoopt. Fashionista constateerde bovendien dat de ontwerpen én de website van Eyefly opvallend veel leek op die van Warby Parker. Een belangrijk verschil: Eyefly doneert geen brillen of fondsen aan een van de miljard slechtzienden op onze aardbol.

Om het allemaal nog een beetje ingewikkelder te maken, heeft Tom’s Shoes onlangs bekend gemaakt ook met een brillenlijn te komen. Ook hier is ‘one for one’ het basisprincipe. Tom’s Shoes werkt daarvoor samen met de Seva Foundation, een stichting die al dertig jaar preventieprogramma’s en operaties in ontwikkelingslanden uitvoert. En dat lijkt me een bedrijfsmodel dat best vaker gekopieerd mag worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen