donderdag 2 juni 2011

Re-5: Doorbraak komt niet van grote modebedrijven

Het zijn kleine initiatieven die het verschil gaan maken in de verduurzaming van onze mode. Dat zegt het Nederlandse label Re-5 in een interview met Modevoormorgen.blogspot.com. ‘De kledingmarkt zit te wachten op een doorbraak en die komt van de kleine verantwoorde bedrijven,’ zegt Hein Voss, oprichter van Re-5. Zijn verantwoorde modemerk, dat sinds september 2010 in een aantal Nederlandse (web)winkels hangt, is zo’n groene onderneming.

De tijdloze collecties van Re-5 zijn gemaakt van gecertificeerd biologische katoen en voorzien van het fair trade Max Havelaar keurmerk. Consumenten worden met een refund programma aangemoedigd om hun afgedragen kledingstukken van Re-5 weer in te leveren. Re-5 gaat de afdankertjes dan hergebruiken.

Volgens Hein Voss, die Re-5 samen met zijn vrouw José Huizenga runt, is de manier waarop katoen nu door het gros van de textiel- en modebedrijven wordt gebruikt niet langer vol te houden. ‘Bij de productie van katoen komt zó veel milieuvervuiling kijken, we zijn gewoon onze aarde aan het opgebruiken. Kijk alleen al naar het Aralmeer, wat daar mee is gebeurd.’ Experts zijn het er over eens dat de uitdroging van het meer is veroorzaakt door de irrigatie die nodig is voor de nabijgelegen katoenteelt.

De recente publiciteit over onder andere Kuyichi, H&M en C&A, die het met duurzame productie niet zo nauw zouden nemen, draagt volgens de man achter Re-5 maar mondjesmaat bij aan het verbeteren van de situatie. ‘Dat wantoestanden aan het licht worden gebracht, wil niet zeggen dat de situatie voor katoenboeren en fabrieksarbeiders er ook beter op wordt. Maar de publiciteit geeft wel aan dat er iets moet gebeuren.’

‘Ik voorspel dat de consument zelf gaat inzien dat markt niet meer op juiste manier functioneert’, benadrukt Hein Voss. ‘De katoenprijzen zijn aan het stijgen dus een kledingstuk dat voor twee of drie euro in de winkels hangt, zal zelfs voor de goedkoopste aanbieders straks niet meer waar te maken zijn.’ Bovendien gelooft Re-5 dat consumenten biologisch en fair trade in de modebranche, net als bij voeding, belangrijk vinden. ‘Ik koop voor de collecties van Re-5 fairtrade biokatoen. Voor fair trade moet ik 5 cent per kilo meer voor betalen. Waarom doen andere bedrijven dat niet? Daarnaast is biologische katoen is mooier, steviger en voelt het zachter.’

Over groene initiatieven van modegiganten zoals H&M en Puma is Re-5 voorzichtig positief. Voss: ‘Ik hoop dat die bedrijven het oprecht doen – dan sta ik er natuurlijk achter. Verandering moet wel echt uit een innerlijke drive komen om de boel om te gooien. Als het een stukje greenwashing is, dan zal het bij de consument snel duidelijk zijn dat die duurzame claims niet eerlijk zijn.’

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen