vrijdag 20 mei 2011

Weer misstanden gemeld in Indiase kledingindustrie

In september 2010 beschuldigden De Volkskrant en de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) modebedrijven zoals C&A en H&M ervan kleding te laten produceren in dubieuze fabrieken in India. Bijna een half jaar later lijkt er weinig veranderd. Een nieuw rapport van SOMO slaat opnieuw alarm over de uitbuiting van kasteloze meisjes in vier textielfabrieken in de Indiase regio Tamil Nadu.

SOMO en de Landelijke India Werkgroep (LIW) zetten de problematiek uiteen in Captured by Cotton. Het rapport besteedt speciale aandacht aan vier grote Indiase geïntegreerde producenten: Eastman, SSM India, Bannari Amman en KPR Mill. Zij leveren aan onder andere Bestseller (het bedrijf achter Only, Jack & Jones), C&A, Diesel, GAP, Marks & Spencer, Primark, Tommy Hilfiger en Inditex (waartoe Zara behoort). De arbeidsomstandigheden in de fabrieken komen overeen met de definitie van de ergste vorm van kinderarbeid van de International Labour Association. De meisjes, die vaak jonger zijn dan achttien, verdienen lonen beneden het wettelijk minimumloon, moeten buitensporig overwerk verrichten, wonen op het fabrieksterrein in slaapzalen zonder privacy, hebben geen mogelijkheden om klachten in te dienen en kunnen geen contact opnemen met vakbonden of maatschappelijke omstandigheden.

Captured by Cotton signaleert dat er sinds augustus 2010 een aantal verbeteringen doorgevoerd bij Eastman en KPR Mill. Bedrijven zoals C&A, Bestseller, Primark en Tesco hebben inmiddels aangegeven de uitwassen gezamenlijk te willen aanpakken. Maar zicht op concrete, tijdgebonden acties is er volgens SOMO nog onvoldoende. Alle bedrijven die in de regio Tamil Nadu kleding laten produceren lopen een groot risico om betrokken te raken bij arbeidsrechtenschendingen, waarschuwt SOMO. Een woordvoerder van C&A bevestigt dit met zoveel woorden in een interview met De Volkskrant. 'Niemand die zaken doet met bedrijven in de kledingproducerende industrie in India is op dit moment in staat om direct of indirect contact met het sumangali-systeem te vermijden', aldus de woordvoerder.

Ondertussen hebben merken zoals Diesel en Mexx nog altijd een handelsrelatie met de omstreden fabrieken. SOMO en LIW hebben aangekondigd het beleid en de activiteiten van bedrijven die in Tamil Nadu produceren en inkopen te blijven volgen. En misschien is het tijd dat Nederlandse consumenten ook hun steentje bijdragen – niet door producten of merken te boycotten, maar door bij de westerse modebedrijven aan te dringen op verbeteracties.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen