Het koopleger van StoereVrouwen wil meer producten die mooi, lekker en tegelijk goed voor de wereld zijn. Dat merkt winkelend Nederland al met enige regelmaat, wanneer de jonge vrouwen in actie komen om energieverspillende winkeldeuren te sluiten of te protesteren tegen misstanden bij de Chinese productie van Apple gadgets. In juni kan Arnhem de frisse wind van StoereVrouwen ervaren, want dan checken de winkelende wereldverbeteraars het groene gehalte van de modestad.
De StoereVrouwen trekken op zondag 5 juni glimlachend ten strijde om aandacht te vragen voor eerlijke modemerken in Arnhem. Met het hippe modekwartier in de wijk Klarendal, de modeacademie en de Arnhemse Mode Biënnale staat Arnhem steeds prominenter op de kaart van high fashion. Maar is Arnhem ook een duurzame modestad?, vragen de StoereVrouwen zich af.
De Arnhemse delegatie van StoereVrouwen bezoekt een aantal populaire winkels in de binnenstad om het assortiment duurzame kledingmerken te inventariseren. Er wordt gekeken naar het aanbod van faire en eco kledingmerken en of deze gemakkelijk te vinden zijn tussen de reguliere mode. Ook voelen de kritische vrouwen het winkelende publiek aan de tand of zij letten op eerlijke merken als ze aan het shoppen zijn.
Tijdens de Arnhem Mode Biënnale, die van 1 juni tot en met 3 juli plaatsvindt, blijven de StoereVrouwen aandacht schenken aan duurzame mode. Ze delen bijvoorbeeld StoereLintjes uit aan ondernemers in de stad die werk maken van eerlijke en schone mode. Met de Fair Fashion Show op 26 juni en alle duurzame modebedrijven in Klarendal moet het toch lukken om die lintjes in Arnhem kwijt te raken...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Inderdaad, duurzame ondernemers genoeg in Arnhem om een StoereLintje te geven! Die gaan we dan ook met veel plezier uitreiken.
BeantwoordenVerwijderenWe zijn benieuwd naar de uitkomst van onze kooplegeractie a.s. zondag: kan je ook in de binnenstad slagen als je kleding wilt kopen die geproduceerd is met respect voor milieu, mens en dier? Ook zouden we heel graag een lintje uit willen reiken aan de creatief directeur van de Mode Biënnale, Joffrey Moolhuizen (JOFF). In zijn beschrijving van zijn doelstelling van deze Mode Biënnale - een zoektocht naar de identiteit van mode, naar een definitie van schoonheid- komen we weinig tegen over de uitdaging waar de modeindustrie anno 2011 voor staat: de keuze of je als modeontwerper deel wilt zijn van het probleem of juist kansen ziet om onderdeel te zijn van de oplossing. Grondstoffentekort, milieuvervuiling, klimaatcrisis, schrijnende arbeidsomstandigheden, welzijn van mens en dier, allemaal bijeffecten van mode, die wat ons betreft niet zouden mogen ontbreken wanneer je in dé modestad, Arnhem, de Groenste Stad van Europa, Millenniumgemeente, gemeente met ambitieus klimaatbeleid (Arnhem Energiestad), op zoek gaat naar definitie van mode anno nu, naar de definitie van schoonheid.
We gaan kijken hoe de studenten die hun afstudeerwerk presenteren in de eindshow de mode voor morgen definiëren. Wellicht is duurzaamheid al zo vanzelfsprekend dat het geen woorden meer nodig heeft... Dat jonge ontwerpers er niet meer over praten maar gewoon doen! We zijn heel benieuwd! Lintjes genoeg!
Veel succes, dames!
BeantwoordenVerwijderenWie weet is de Arnhem Mode Biënnale over twee jaar helemaal groen - expliciet of impliciet.