In 2020 is de grens tussen online en offline geheel verdwenen, verwacht Lidewij Edelkoort. De trendforecaster presenteerde in mei 2011 twintig (retail)trends voor de winter van 2012 en 2013 ineen afgeladen zaal met winkeliers in het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ.
Mono-winkels, visual merchandise en respect voor de klant zijn volgens Edelkoort het volgende jaar de kernwoorden. Ook duurzaamheid ontbreekt niet in de voorspellingen. Eco is een diepgewortelde tendens waar niemand aan kan ontkomen, stelt de trendforecaster. Haar advies aan winkeliers is om te investeren in lokale productie.
Edelkoort voorziet volgend jaar verder de groeiende populariteit van haken en de terugkeer van verkoop van stof aan de meter. Eerder al voorspelde Edelkoort het toenemende belang van ambachtelijke, handgemaakte producten. In 1993 lanceerde ze samen met bevriende stylisten Heartwear, een organisatie die het voortbestaan van ambachtelijk handwerk stimuleert. Lokale ambachtslieden worden geholpen om hun producten wereldwijd te verspreiden, zonder dat ze concessies hoeven te doen aan hun traditionele expertise, cultuur en regionale context. Het initiatief heeft onder andere geleid tot Indiaas katoen en textiel uit Benin.
maandag 30 mei 2011
Li Edelkoort: eco is onontkoombaar
Labels:
benin,
gerecycled katoen,
heartwear,
india,
lidewij edelkoort,
trendforecaster
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten