dinsdag 21 juni 2011

Minder fair trade katoen verkocht in Nederland

In Nederland zijn in 2010 meer producten met het fair trade keurmerk van Max Havelaar verkocht dan het jaar ervoor. Uit de jaarcijfers van Stichting Max Havelaar blijkt dat er sprake is van een groei van 57 procent. Het aantal huishoudens dat fair trade producten in het winkelmandje werpt is gestegen van bijna 40 procent in 2009 naar bijna 50 procent in 2010.

In totaal gaven we in 2010 120 miljoen euro uit aan eerlijke bananen, noten, koffie en andere fair trade voedingsmiddelen. Dat supermarktketen Plus sinds 2010 alleen nog maar bananen met het fair trade keurmerk verkoopt, heeft bijvoorbeeld bijgedragen aan de positieve cijfers. Inmiddels werken in Nederland 122 bedrijven met het wereldwijd toegepaste fair trade keurmerk; in 2009 waren dat er 107. Inmiddels liggen er wereldwijd 2700 verschillende eerlijke producten in de winkelschappen.

Helaas laat de verkoop van fair trade katoen geen positieve ontwikkeling zien. In Nederland werden in 2010 bijna 750.000 stuks katoenartikelen onder het keurmerk afgezet en dat is circa 10 procent minder dan in het jaar ervoor. De sterk gestegen prijzen (de hoogste in 140 jaar!) droegen daar volgens de Stichting Max Havelaar aan bij.

Hoopgevend is dat de belangstelling voor fair trade katoenartikelen vanuit de handel toeneemt. Het aantal bij Stichting Max Havelaar aangesloten licentiehouders in de katoensector steeg in 2010 van 11 naar 17 bedrijven. De eerlijke katoen vindt niet alleen in de vorm van kleding de weg naar de consument, maar wordt ook gebruikt voor bedrijfskleding en beddengoed in bijvoorbeeld hotels.

1 opmerking:

  1. Hein Voss van RE-5 mailde me naar aanleiding van deze blogpost onderstaande reactie:
    RE-5 is één van de Max Havelaar Fair Trade gecertificeerde kledingmerken. Gelukkig bespeuren wij wel steeds meer belangstelling naar onze fair trade biologische katoenen mode, van zowel de retailers als ook direct vanuit de consument neemt de vraag naar RE-5 producten toe.
    'Onbekendheid over fair trade katoen en onduidelijkheid in certificering ervaren wij vaak als een drempel. Extra aandacht en transparantie over de achtergronden van fair trade in combinatie met organic cotton is noodzakelijk voor groei.'

    BeantwoordenVerwijderen