maandag 21 mei 2012

Willen Nederlanders écht duurzame mode?

Meer dan de helft van de consumenten vindt duurzame mode belangrijk. Maar voor het grootste deel van de Nederlanders is duurzaamheid geen overweging bij de aankoop van kleding. Dat zijn de ogenschijnlijk tegenstrijdige uitkomsten van twee recente publieksonderzoeken. Beperkte kennis over wat duurzaamheid inhoudt, lijkt een rol te spelen in de publieke opinie over duurzame kleding.

Het vragenlijstonderzoek van Goodbrandz, dat zicht richtte op 1300 vrouwen in de leeftijd tussen 25 en 60 jaar, geeft de meeste reden tot optimisme. Volgens dit onderzoek vindt 68 procent van de Nederlandse vrouwen milieubewust en sociaal verantwoord geproduceerde mode belangrijk. Een aanzienlijk deel van de respondenten – 21 procent – is zelfs bereid meer te betalen voor duurzame kleding.

Volgens het Duurzaamheidkompas 2012, dat gebaseerd is op onderzoek van MarketResponse onder 500 Nederlanders, is duurzaamheid bij 90 procent van de consumenten geen overweging in het aankoopproces van nieuwe kleding. Vooral een gebrek aan informative zou daar de oorzaak van zijn. Maar liefst 88 procent van de respondenten kent geen duurzame kledingmerken.

Ruim de helft van de deelnemers aan het Duurzaamheidkompas (53 procent) vindt wel dat grote modebedrijven wel duurzame kleding zouden moeten verkopen. Opvallend is dat hoe duurder een merk is, hoe meer men verwacht dat dit merk duurzaam en verantwoord is.

Het gebrek aan kennis over duurzaamheid in de modewereld komt ook naar voren in het onderzoek van Goodbrandz. Van de ondervraagde vrouwen denkt bijna de helft (41 procent) bij duurzaamheid in eerste instantie aan kleding die langer meegaat. Maar iets meer dan een kwart (26 procent) verbindt duurzaamheid met merken die goed zijn voor het milieu en goed voor het welzijn van mensen en dieren. Slechts 11 procent van de Nederlandse vrouwen weet waar ze in haar woonplaats en omgeving terecht kan voor duurzame mode en waaraan zij dit kan herkennen. De meestgenoemde reden dat vrouwen geen duurzame mode kopen, is dan ook dat ze die niet weten te vinden. Een minderheid vindt ecofashion te duur of niet modieus genoeg.

Uit de onderzoeken van Goodbrandz en MarketResponse kan dan ook een mooie uitdaging worden afgeleid. Meer praktisch bruikbare informatie over duurzame mode en over verantwoorde winkeladressen lijkt een must. Want als één ding duidelijk is, dan is het wel dat Nederlandse burgers in theorie best aan de ecofashion zouden wíllen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen