Is het toeval dat C&A luttele weken voor de lancering van de Conscious Collection van H&M in de pers verschijnt met Bio White? De Nederlandse confectieketen lanceerde 21 maart een nieuwe zomercollectie met biologisch katoen, waarin wit de hoofdrol speelt. Net als de duurzame lijn van H&M, ademt de Bio White collectie een zomerse sfeer met driekwartbroeken, gehaakte details en ton sur ton prints.
Biokatoen is bij C&A – alweer: net als bij H&M – niet uitsluitend een dameskwestie: voor de heren zijn er bermuda’s met ruitjes en kinderen kunnen kiezen uit romantische jurkjes en sportieve broeken met dierenprints.
Een speciale collectie van biokatoen mag dan nieuw zijn voor C&A, de grootgrutter gebruikt al langer biologisch geteelde katoen in het assortiment. Het bedrijf is al sinds 2007 een flinke afnemer van biokatoen en voert inmiddels 13 procent van de gehele collectie uit in deze (relatief) milieuvriendelijke stof. In 2010 verkocht C&A wereldwijd 26 miljoen kledingstukken van 100 procent, gecertificeerd biokatoen. Daarmee is het Nederlandse familiebedrijf marktleider geworden op het gebied van biologisch katoen.
Met een beetje geluk ontketenen de duurzame collecties van C&A en H&M een kleine revolutie in de verduurzaming van de snelle, goedkope modemerken. H&M zet vooralsnog in op onder andere gerecycled polyester, wat minstens zo’n groene textielsoort is als biokatoen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Claudia Hulshof maakte me erop attent dat de kleding van biokatoen die bij veel warenhuizen in de schappen ligt, niet 100% biologisch is. Grote kans dat dat bij C&A ook zo is. Lees het hele verhaal op http://www.stylink.nl/De-obstakels-tot-duurzaam-textiel.html.
BeantwoordenVerwijderen