woensdag 9 maart 2011

Modegiganten lanceren Sustainable Apparel Coalition

Op 1 maart is in de Verenigde Staten de Sustainable Apparel Coalition gelanceerd, een samenwerkingsverband van modebedrijven die zich gaan inzetten om milieubelasting en uitbuiting in de kleding- en schoenenproductie te verminderen. Aan het consortium nemen grote namen zoals H&M, C&A, Gap, Levi's, Nike, Adidas, Esprit en Timberland deel.

De Sustainable Apparel Coalition heeft een meetinstrument ontwikkeld waarmee de duurzaamheid van de gehele levenscyclus van kleding inzichtelijk kan worden gemaakt. Het is de bedoeling dat de aangesloten bedrijven het meetinstrument gaan gebruiken én promoten. Business as usual is er niet meer bij, aldus een persbericht van de coalitie.

Voor consumenten worden de acties van de Sustainable Apparel Coalition niet onmiddelijk zichtbaar. De duurzaamheidsindex van het consortium is bedoeld als hulpmiddel bij de interne besluitvorming in modebedrijven. Het streven is om de modeindustrie van binnenuit te verduurzamen. Over de ontwikkeling van een consumentenlabel zijn geen afspraken gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen