Wat hebben H&M, Levi’s, Esprit, G-Star, WE, Coolcat, Kuyichi, Scotch & Soda, C&A en Diesel gemeen met Versace? Ze hebben toegezegd jeans uit hun collecties niet te laten zandstralen. Bij deze productiemethode, die wordt gebruikt om denim een versleten uiterlijk te geven, lopen fabrieksarbeiders het risico op stoflongen.
Versace maakte in juli 2011 bekend om geen gebruik meer te maken van leveranciers die de zandstraalmethode toepassen. Het Italiaanse luxemerk doet dit na pressie van de Clean Clothes Campaign.
Sinds 2010 voeren de Schone Kleren Campagne en haar internationale zusterorganisaties intensief actie tegen zandstralen. Omdat kledingarbeiders zandstralen vaak lang achter elkaar doen, zonder voldoende bescherming en in slecht geventileerde ruimtes, kunnen ze een acute, heftige versie van de longziekte silicose krijgen. In februari 2011 publiceerde de Clean Clothes Campaign een rapport over de onfatsoenlijke werkpraktijken achter het zandstralen van denim.
In Turkije is zandstralen in 2009 verboden, maar toezicht op de textielsector is onvoldoende om werknemers in informele werkplekken te beschermen. De techniek wordt ook veel gebruikt in bijvoorbeeld Bangladesh, India, China, Pakistan en gebieden in Afrika en Latijns-Amerika.
Tot nu toe hebben merken zoals Diesel, Dolce & Gabbana en Replay ondanks pressie vanuit campagnes nog geen actie ondernomen tegen zandstralen. Wie jeans van deze merken koopt, loopt dus grote kans de productie van killer jeans te steunen.
vrijdag 29 juli 2011
Versace stopt met zandstralen
Labels:
clean clothes campaign,
coolcat,
denim,
diesel,
esprit,
gstar,
kuyichi,
levi's,
replay,
schone kleren campagne,
turkije,
versace,
zandstralen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten