Greenchoice, Triodos Bank en AH Puur & Eerlijk zijn de merken met het meest duurzame imago in de ogen van de consument. Dat concluderen Intomart GfK, DDB en b-open in het Dossier Duurzaam 2011. Het onderzoek meet sinds 2008 de ontwikkeling in houding en perceptie van consumenten ten aanzien van duurzaamheid en het imago van merken op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
In Dossier Duurzaam 2011 zijn 23 sectoren en 260 merken bekeken. Het onderzoek signaleert in 2011 dat de houding van de consument polariseert. Groene consumenten voegen nu vaker de daad bij het woord dan een jaar geleden. Aan de andere kant is de groep die weinig opheeft met duurzame producten kleiner geworden (van 20 naar 17 procent), maar ook negatiever en cynischer.
Ten opzichte van 2010 is de aandacht van Nederlanders voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzame producten toegenomen (van 22 naar 26 procent). Maar consumenten willen steeds minder concessies doen op productkenmerken, prijs en kwaliteit.
Het is opvallend dat groene modemerken ontbreken in de top drie van Dossier Duurzaam. Dat zijn bij uitstek bedrijven die serieus bezig zijn met duurzaamheid en tegelijkertijd bewijzen dat verantwoord ondernemen niet ten koste hoeft te gaan van kwaliteit en stijl. Maar misschien moeten deze duurzame koplopers wat meer aan hun imago doen…
zaterdag 15 oktober 2011
Duurzaam imago voor modemerken?
Labels:
b-open,
dossier duurzaam,
greenchoice,
imago,
intomart gfk,
triodos
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten