Een toenemend aantal modebedrijven verplaatst de productie van lagelonenlanden in bijvoorbeeld Azië naar hun eigen landen en regio’s. De ontwikkeling is het gevolg van het feit dat efficiency en snelheid de afgelopen tijd belangrijker zijn geworden dan prijs. Dat zeiden retaildeskundigen tijdens de World Apparel Convention van de International Apparel Federation in oktober 2011.
Volgens de deskundigen die bijeenkwamen in het Mexicaanse Puerto Vallarta is de verhuizing van de productie naar thuislanden een goede impuls voor landen die de afgelopen jaren door de recessie duizenden banen zagen verdwijnen. Nu modebedrijven hun kleding weer gaan produceren in het thuisland, wordt er nieuwe werkgelegenheid gecreëerd. Ook voor de fabrikanten in landen als China zou de ontwikkeling nieuwe mogelijkheden kunnen bieden. Zij kunnen zich daardoor meer gaan richten op de toenemende vraag vanuit lokale markten.
Vanuit duurzaamheidsperspectief kan een groei van lokale productiemarkten ook gunstig uitpakken. Mogelijk worden er vliegkilometers mee beperkt, en doen vraagstukken rond fatsoenlijke arbeidsomstandigheden zich minder voor.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten