maandag 31 januari 2011

Les Femmes Vertes verlengen levensduur van merkkleding

Voor hun eerste collectie transformeerden Les Femmes Vertes oude collecties van G-Star in nieuwe must-haves. Drie studenten van Amsterdam Fashion Institute ontwierpen de gerecyclede kledingstukken.

Les Femmes Vertes is een initiatief studenten Esmée Lafeber en Sophie Aerts. Zij richtten het label op om oude collecties van bekende modemerken een tweede leven te gunnen. Les Femmes Vertes verlengt de levensduur van kledingstukken door een creatieve en ingrijpende restyling.

De eerste collectie van de groene dames werd gelanceerd tijdens de Amsterdam Fashion Week in januari 2011. In de toekomst kunnen we kleding verwachten die is gemaakt van andere bekende modemerken. Ook bedrijven en particulieren kunnen oude kledingstukken laten upcyclen.

zondag 30 januari 2011

Bontvrije mode in Amsterdamse hortus

Bont, al dan niet in een nepvariant, was tijdens de Amsterdam Fashion Week van januari 2011 alomtegenwoordig. Dat wil zeggen: langs de catwalks waren opvallend veel stola’s, kragen en jassen van bont te zien. Het koude winterweer zal daar wel aan hebben bijgedragen.

Toch was er ook nadrukkelijk bontvrije mode te zien tijdens de Fashion Week. In de Amsterdamse Hortus Botanicus toonden Antoine Peters, Bas Kosters, Lew, And Beyond en Hester Vlamings bontvrije modestukken die speciaal voor Fur Free Fashion waren ontworpen. Tegelijkertijd met de tentoonstelling, die van 25 tot en met 29 januari te zien was, werd het eerste Fur Free Magazine gelanceerd.

Fur Free Fashion wordt gesteund door 25 Nederlandse ontwerpers. Zij hebben toegezegd geen bont in hun collecties te gebruiken. Het gaat om niet alleen om groene merken maar ook om bekende labels zoals Conny Groenewegen, Daryl van Wouw, EAH, Elsien Gringhuis, Hans Ubbink, Humanoid, Iris van Herpen, Jan Taminiau, Mada van Gaans, Marcha Hüskes en Roparosa. Als zij allemaal laten zien hoe mooi bontvrije kleding kan zijn, dan is het misschien binnenkort ook wel afgelopen met die bontkragen tijdens de Fashion Week.

zaterdag 29 januari 2011

Kinderkleding kopen voor een goed doel

Een webwinkel die geen winst maakt, kom je niet iedere dag tegen. Heartsandheroes.nl is de online winkel van een stichting die alle inkomsten doneert aan goede doelen. Op de website kan je kinderkleding kopen en zelf bepalen aan welk van de geselecteerde goede doelen - CliniClowns, KiKa, Orange Babies, Stichting Max, Stichting Medulawi en War Child – het aankoopbedrag wordt overgemaakt.

Hearts and Heroes is in 2009 opgericht en verzamelt nieuwe en tweedehands kleding van particulieren en bedrijven. De kleding wordt online ter verkoop aangeboden en verstuurd aan de koper. De kosten die hiermee gemaakt worden, worden gedekt door donaties en sponsoring. Op die manier kan de volledige aankoopwaarde van de kleding worden geschonken aan goede doelen. Op de website is een teller zichtbaar die aangeeft hoeveel euro’s er al naar de vijf geselecteerde goede doelen zijn overgemaakt.

Kleding die niet verkocht wordt, komt trouwens ook bij goede doelen terecht. Alle items die meer dan twee seizoenen in de winkel hebben gehangen, worden naar kindertehuizen en weeshuizen in Nepal, Haïti en Papua gebracht. Maar wie de schattige booties, jeans en jurkjes op de website Heartsandhearoes.nl ziet, kan zich bijna niet voorstellen dat er iets onverkocht blijft.

vrijdag 28 januari 2011

Mix & match bij finale van eerste Green Fashion Competition

Als er één ding duidelijk is geworden bij de eerste editie van de Green Fashion Competition, dan is het wel dat duurzame mode niet in een hokje te plaatsen is. Acht finalisten lieten met ieder twee outfits zien dat green fashion een divers, innovatief en creatief ontwerpveld is. Op de catwalk van de Amsterdam Fashion Week kwamen schoenen, jurken, capes en gadgets voorbij, gemaakt van de meest uiteenlopende materialen – van zonnepanelen en hennep tot gerecyclede wol en biologisch afbreekbaar kurk.

Winnares Elsien Gringhuis, die met de hoofdprijs van 25.000 euro naar huis ging, illustreert het high fashion gehalte van de hedendaagse ecomode. Haar zeegroene jurken oogden luxe, ultravrouwelijk en glamourous. Tweedeprijswinnaars OAT Shoes vertegenwoordigen met hun stoere sneakers het andere uiterste van het spectrum.

Dat de finalisten van de Green Fashion Competition, die in totaal 180 inzendingen ontving uit binnen- en buitenland, zo’n gevarieerd aanbod aan duurzame kleding presenteren, is niet alleen aantrekkelijk voor de consument. Ook de financier van de wedstrijd, het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, zal er bij mee zijn. De Green Fashion Competition, die in juli 2010 werd gelanceerd, is namelijk bedoeld om modebedrijven bewustzijn van het belang van biodiversiteit bij te brengen.

Volgens de jury van de Green Fashion Competition, die niet alleen de outfits maar ook de business plans van de finalisten beoordeelde, ontbreekt bij veel modeontwerpers een zakelijk instinct en gevoel voor cijfertjes. Marketing gaat hen een stuk beter af, kan worden geconcludeerd uit de catwalkshow tijdens de Amsterdam Fashion Week. Zo liet OAT Shoes modellen bijna naakt over de catwalk lopen en demonstreerde Gomes Esser Design hoe de iPhone kan worden opgeladen met behulp van een zonnepaneel achterop een jas.

woensdag 26 januari 2011

Warme voeten van restjes stof

Het Nederlandse pantoffellabel Ruby Brown zal deze winter wel goede zaken doen. Met de vele koude dagen en nachten is een warme pantoffel wel bijna een onmisbaar attribuut. Martine de Grauw, die in 2003 met haar bedrijf startte, gebruikt restanten stof en proeflappen voor het maken van haar unieke pantoffels.

Het aardige van Ruby Brown is niet alleen dat de handgemaakte pantoffels bestaande materialen hergebruiken. Of dat de voeten zo lekker warm blijven in hot socks of patchwork mocassins. Of dat de collectie ook een snoezige babylijn en volop elegante pantoffels bevat. Het allermooiste is misschien wel dat Ruby Brown sinds 2009 een welzijnsproject in China steunt. Een deel van de collectie wordt in Nanjing gemaakt, waar een lokaal weeshuis is gevestigd dat kinderen in een beschermde omgeving laat opgroeien. Via Ruby’s First Step investeert het pantoffelbedrijf in de organisatie van het weeshuis.

Kijk, van dat soort initiatieven krijg je nou een warm gevoel van binnen. Zelfs als je geen pantoffels aan hebt.

dinsdag 25 januari 2011

Must-have designer bags van nepleer

Dierenprints gaan nooit uit de mode. Dat is de stelling van Kathy van Zeeland’s handtassencollectie Animal Instincts. En voordat dierenliefhebbers nu verontwaardigd wegklikken: de tassen van de Amerikaanse ontwerpster zijn gemaakt van nepleer. Op die manier kan je genieten van de schoonheid van dierenhuiden zonder met een dode vacht aan je arm te lopen.

Nepleer klinkt niet sexy, chique of glamourous. Maar de creaties van Kathy van Zeeland zijn dat wel. De shoppers, schoudertassen en handtassen met zebra-, tijger- en luipaardprints zijn wat kenners elegant & sparkling noemen. Extra fijn is dat het nepleer – plat gezegd: een veredeld soort plastic – goed bestand is tegen de regen.

maandag 24 januari 2011

Detox your wardrobe en help onderzoek naar kanker

Bijna een kwart (22 procent) van alle mannen ergert zich minstens één keer per week aan de enorme schoenenkast van hun vrouw. Bij ongeveer een derde van de echtparen roept rondslingerende kleding regelmatig irritaties op, zo blijkt uit een onderzoek van de Britse goededoelenorganisatie Cancer Research.

Groene consumenten zullen allang bekend zijn met de zegeningen van consuminderen en de capsule wardrobe. Voor iedereen die nog een reden nodig heeft om overvolle kledingkasten uit te mesten: Cancer Research UK roept iedereen op om overtollige kleding, schoenen en accessoires te doneren aan het goede doel. In Engeland runt de organisatie charity shops, waar tweedehands kleding (en allerlei andere spullen, zoals cd’s, boeken en speelgoed) wordt verkocht ten behoeve van de strijd tegen kanker.

In Nederland zijn er volop andere kanalen om de opbrengsten van een detox your wardrobe frenzy te dumpen, zoals kringloopwinkels en Emmaus. En als je liever steun geeft aan de strijd tegen kanker, verkoop je afdankertjes toch op Marktplaats en doneer je de opbrengsten aan KWF Kankerbestrijding?