donderdag 9 juni 2011

Uitbreiding collectie With a touch of rose

Het Nederlandse babymerk With a touch of rose lanceert in juni 2011 een zwarte babydraagdoek van biologisch en fair trade katoen. Hoewel zwart niet de meest voor de hand liggende zomerkleur is, verwacht Anne-Rose Hartman, oprichtster van het bedrijf, dat klanten blij zullen zijn met de nieuwe aanwinst in de collectie. De zwarte draagdoek verschijnt namelijk op verzoek van veel klanten.

Het dragen van een baby in een draagdoek is een van de oudste manieren van het dragen van een kind. Het biedt de moeder veel bewegingsvrijheid en het kind een veilige, geborgen rustplek. With a touch of rose verkocht al draagdoeken in de kleuren melange, paars, navy, kaki en lichtbruin.

De collectie van With a touch of rose bestond tot nu toe uit pyjamazakken, luierzakken, kruikzakken, slaapzakken, draagdoeken en babydoekjes. Alle producten, die voorzien zijn van het Max Havelaar keurmerk, worden op verantwoorde wijze geproduceerd in India.

woensdag 8 juni 2011

Duurzaam denim van Twin Couture

Nederland is een duurzaam denimmerk rijker: Twin Couture. Het label is een initiatief van de half-Nederlands en half-Engelse tweelingzusjes Abigail en Lavinia Bakker. In het najaar van 2011 verschijnt hun eerste collectie, die bestaat uit vijf kledingstukken die elk in twee uitvoeringen verkrijgbaar zijn.

Alle producten van Twin Couture zijn gemaakt van denim en worden uitgevoerd in een classy (‘sophisticated, outspoken and thinks before she does’) en een edgy (‘rebellious, outspoken and does before she thinks’) variant. Want Abigail en Lavinia Bakker zijn ervan overtuigd dat in iedere vrouw een edgy en een classy persoonlijkheid schuilt.

De spijkerstof die Twin Couture gebruikt is gemaakt van 100 procent biologisch katoen afkomstig uit Turkije. De productie vindt onder eerlijke omstandigheden plaats in Polen. De tweelingzusjes, die overtuigd vegetariër zijn, geven toe dat hun merk op dit moment nog niet volledig duurzaam is. Wel ondernemen ze stappen om het groene gehalte van hun denimcollecties te vergroten, bijvoorbeeld door in de toekomst knopen van steennoten te gebruiken.

Vooralsnog laat Twin Couture zien hoe een stoere stof als denim dienst kan doen als basis voor chique, high fashion outfits. Spijkers & Spijkers hebben er concurrentie bij…

dinsdag 7 juni 2011

Kopen vanuit gewoonte: wat leert Voedselbalans over groene mode?

Het kan nog wel zeventien jaar duren voordat het totale assortiment aan voedsel in Nederland is verduurzaamd. Dit blijkt uit de eerste Voedselbalans, die in mei is overhandigd aan staatssecretaris Bleker. Op dit moment ligt het marktaandeel duurzame voeding op een magere 2,5 procent.

De Voedselbalans, waarvoor 3700 consumenten en 200 werknemers in de retailsector worden bevraagd, signaleert dat consumenten zéggen dat ze waarde hechten aan duurzaam voedsel. Maar uiteindelijk vindt 85 procent van de consumenten gezondheid, smaak en prijs belangrijker dan maatschappelijke waarden zoals dierenwelzijn, rechtvaardigheid, natuurlijkheid en milieuvriendelijkheid.

Volgens het onderzoek, dat is uitgevoerd door het Landbouw Economisch Instituut van Wageningen University & Research centre, wordt de aankoop van voedsel sterk bepaald door gewoonte. Gewoontegedrag kan worden beïnvloed door de fysieke en sociale omgeving te veranderen. Het zou daarom kunnen helpen om duurzame en gezonde producten aantrekkelijk te verpakken en deze goed zichtbaar in het schap plaatsen. Ook de sociale omgeving kan wel een stimulans gebruiken, want weinig mensen ervaren naar eigen zeggen sociale druk vanuit hun omgeving om duurzaam voedsel te kopen.

In een reactie op de Voedselbalans, die met ingang van dit jaar regelmatig zal verschijnen, pleit Eelco Fortuijn van Goede Waar voor een accijns op ‘uitbuitspullen’. De opbrengsten van deze belasting zou kunnen worden gebruikt om duurzame(re) producten te ontwikkelen en steunen.

De discussie over consumentengedrag op het gebied van duurzame voeding is ook voor fashionista’s interessant. In hoeverre worden modeliefhebbers bij nieuwe aankopen beïnvloed door maatschappelijke waarden zoals milieuvriendelijkheid, dierenwelzijn en sociale rechtvaardigheid? Vinden wij product en prijs ook belangrijker dan duurzaamheid? En hoe zit het met de sociale druk uit de omgeving om te kiezen voor groene must-haves?

Eén ding staat vast: aan het assortiment verantwoorde kleding kan het niet liggen. Vooral op internet is een breed scala aan duurzame mode-items te vinden. Maar wie weet hoe veel beter die kunnen verkopen als ze in de verleidelijkste schappen in een aantrekkelijke winkel hangen…

maandag 6 juni 2011

Knuffels van herenoverhemden

Wat doe je met afgedragen herenoverhemden? Je maakt er gewoon knuffels voor kindlief van. Dat deed het Amerikaanse modemerk Mrs Jermyn. De inspiratie voor de duurzame teddyberen kwam van de overhemden van haar echtgenoot, die volgens Annika Jermyn ook na eindeloos te zijn gedragen en gewassen een tweede leven verdienden.

De van oorsprong Finse ontwerpster, die verslaafd is aan borduren, gebruikt inmiddels niet alleen de overhemden van haar man, maar ook afdankertjes uit tweedehandswinkels. Het hergebruik van shirts is een goede stap in de strijd tegen de afvalberg, vindt Annika Jermyn. De milieuvriendelijke knuffels kunnen bovendien bijdragen aan een nieuwe vorm van consumptie, waarin aandacht is voor de waarde van oude producten. Want kledingstukken met een verhaal hebben een eigen verhaal te vertellen, zegt Mrs Jermyn.

De Mr Tedi beren zijn daarom loyale, wijze en ervaren knuffels die je high quality hugs geven, zei Annika onlangs in een interview met Ecouterre. Voor fans van broderie zijn er Crochet Tedi’s, die zijn opgefleurd met een borduursel. En je kunt zelfs je eigen overhemden laten transformeren tot een Mr Tedi. Happy hugging!

vrijdag 3 juni 2011

Groene oneliners

There is no Plan(et) B. Van A naar B, zonder CO2. Praatjes vullen geen ozonlaagjes. Over duurzaamheid kunnen we best (glim)lachen. Dat is het uitgangspunt van het nieuwe ebook Duurzaamheid is meer dan groen. De bloemlezing, die online gratis is in te zien, bevat bijna 400 oneliners over het milieu die zijn verzameld door Jan Jonker. De uitspraken, die niet altijd zijn te herleiden tot een bron of auteur, zijn samengebracht om inspiratie te bieden. De oneliners kunnen ook worden gebruikt om presentaties of rapporten te verlevendigen.

Duurzaamheid is meer dan groen is een boek zonder poespas. De oneliners worden alfabetisch en zonder toelichting gepresenteerd. De teksten variëren van vrij algemene slogans (Alleen ga je sneller, samen kom je verder) tot uiterst groene leuzen (Afval is geen last maar een lust).

De bloemlezing van Jan Jonker is ontstaan naar aanleiding van een online oproep aan duurzame ondernemers om inspirerende uitspraken met elkaar te delen. Dat leverde in zes maanden tijd een veelzijdige verzameling citaten en slogans op, met bijdragen van onder andere Loesje, Steven Covey en Martin Luther King.

Over mode, textiel en design kom je in Duurzaamheid is meer dan groen helaas weinig te weten. Misschien is het tijd dat groene fashionista’s komen met een vervolg!

donderdag 2 juni 2011

Re-5: Doorbraak komt niet van grote modebedrijven

Het zijn kleine initiatieven die het verschil gaan maken in de verduurzaming van onze mode. Dat zegt het Nederlandse label Re-5 in een interview met Modevoormorgen.blogspot.com. ‘De kledingmarkt zit te wachten op een doorbraak en die komt van de kleine verantwoorde bedrijven,’ zegt Hein Voss, oprichter van Re-5. Zijn verantwoorde modemerk, dat sinds september 2010 in een aantal Nederlandse (web)winkels hangt, is zo’n groene onderneming.

De tijdloze collecties van Re-5 zijn gemaakt van gecertificeerd biologische katoen en voorzien van het fair trade Max Havelaar keurmerk. Consumenten worden met een refund programma aangemoedigd om hun afgedragen kledingstukken van Re-5 weer in te leveren. Re-5 gaat de afdankertjes dan hergebruiken.

Volgens Hein Voss, die Re-5 samen met zijn vrouw José Huizenga runt, is de manier waarop katoen nu door het gros van de textiel- en modebedrijven wordt gebruikt niet langer vol te houden. ‘Bij de productie van katoen komt zó veel milieuvervuiling kijken, we zijn gewoon onze aarde aan het opgebruiken. Kijk alleen al naar het Aralmeer, wat daar mee is gebeurd.’ Experts zijn het er over eens dat de uitdroging van het meer is veroorzaakt door de irrigatie die nodig is voor de nabijgelegen katoenteelt.

De recente publiciteit over onder andere Kuyichi, H&M en C&A, die het met duurzame productie niet zo nauw zouden nemen, draagt volgens de man achter Re-5 maar mondjesmaat bij aan het verbeteren van de situatie. ‘Dat wantoestanden aan het licht worden gebracht, wil niet zeggen dat de situatie voor katoenboeren en fabrieksarbeiders er ook beter op wordt. Maar de publiciteit geeft wel aan dat er iets moet gebeuren.’

‘Ik voorspel dat de consument zelf gaat inzien dat markt niet meer op juiste manier functioneert’, benadrukt Hein Voss. ‘De katoenprijzen zijn aan het stijgen dus een kledingstuk dat voor twee of drie euro in de winkels hangt, zal zelfs voor de goedkoopste aanbieders straks niet meer waar te maken zijn.’ Bovendien gelooft Re-5 dat consumenten biologisch en fair trade in de modebranche, net als bij voeding, belangrijk vinden. ‘Ik koop voor de collecties van Re-5 fairtrade biokatoen. Voor fair trade moet ik 5 cent per kilo meer voor betalen. Waarom doen andere bedrijven dat niet? Daarnaast is biologische katoen is mooier, steviger en voelt het zachter.’

Over groene initiatieven van modegiganten zoals H&M en Puma is Re-5 voorzichtig positief. Voss: ‘Ik hoop dat die bedrijven het oprecht doen – dan sta ik er natuurlijk achter. Verandering moet wel echt uit een innerlijke drive komen om de boel om te gooien. Als het een stukje greenwashing is, dan zal het bij de consument snel duidelijk zijn dat die duurzame claims niet eerlijk zijn.’

woensdag 1 juni 2011

Arnhem Mode Biënnale 2011: ook groene pop-up store

Op 2 juni wordt de hoofdexpositie van de Arnhem Mode Biënnale 2011mgeopend voor het publiek. In een oude fabriek van Akzo Nobel kunnen bezoekers ontdekken waarom mode meer is dan een kledingstuk. Er zijn iconische ontwerpen van onder andere Prada en Iris van Herpen te zien.

Zoals modeliefhebbers inmiddels gewend zijn, staat de hele stad Arnhem tijdens de Mode Biënnale in het teken van kleding, textiel en design. Er zijn pop-up stores, workshops tassen maken, foto-exposities, restaurantmenu’s, winkelroutes, feesten en modeshows. Voor groene fashionista’s is de fair fashion show op 26 juni een must-see.

Ook leuk is dat Awearness Fair Fashion tijdens de laatste week van de Arnhem Mode Biënnale samen met het lokale winkelconcept Arnhem Coming Soon een pop-up store heeft in het Modekwartier. De tijdelijke winkel bevindt zich aan de Klarendalseweg 525, naast restaurant Goed. Arnhem Coming Soon bivakkeert daar de hele maand en van 27 juni tot en met 2 juli trekt Awearness Fair Fashion erbij in voor de verkoop van de ontwerpers die op 26 juni op het fashion feest te zien waren.