vrijdag 29 juli 2011

Versace stopt met zandstralen

Wat hebben H&M, Levi’s, Esprit, G-Star, WE, Coolcat, Kuyichi, Scotch & Soda, C&A en Diesel gemeen met Versace? Ze hebben toegezegd jeans uit hun collecties niet te laten zandstralen. Bij deze productiemethode, die wordt gebruikt om denim een versleten uiterlijk te geven, lopen fabrieksarbeiders het risico op stoflongen.

Versace maakte in juli 2011 bekend om geen gebruik meer te maken van leveranciers die de zandstraalmethode toepassen. Het Italiaanse luxemerk doet dit na pressie van de Clean Clothes Campaign.

Sinds 2010 voeren de Schone Kleren Campagne en haar internationale zusterorganisaties intensief actie tegen zandstralen. Omdat kledingarbeiders zandstralen vaak lang achter elkaar doen, zonder voldoende bescherming en in slecht geventileerde ruimtes, kunnen ze een acute, heftige versie van de longziekte silicose krijgen. In februari 2011 publiceerde de Clean Clothes Campaign een rapport over de onfatsoenlijke werkpraktijken achter het zandstralen van denim.

In Turkije is zandstralen in 2009 verboden, maar toezicht op de textielsector is onvoldoende om werknemers in informele werkplekken te beschermen. De techniek wordt ook veel gebruikt in bijvoorbeeld Bangladesh, India, China, Pakistan en gebieden in Afrika en Latijns-Amerika.

Tot nu toe hebben merken zoals Diesel, Dolce & Gabbana en Replay ondanks pressie vanuit campagnes nog geen actie ondernomen tegen zandstralen. Wie jeans van deze merken koopt, loopt dus grote kans de productie van killer jeans te steunen.

donderdag 28 juli 2011

StoereLintjes voor duurzame modemerken

Karin Ruiter, Van Markoviec, Hiernamaals en Okimono behoren tot de trotse ontvangers van de StoereLintjes die de Arnhemse StoereVrouwen in juli 2011 uitdeelden aan een aantal duurzame modemerken. De lintjes zijn een beloning voor Arnhemse ondernemers die zich ingezet hebben voor een duurzame Arnhem Mode Biënnale.

Hoewel Arnhem een behoorlijk groene modestad is, is duurzaamheid tot nu toe nauwelijks een thema voor de Mode Biënnale in juni. Met uitzondering van een fair fashion show en een pop-up store besteedde de biënnale maar weinig aandacht aan duurzame initiatieven. De Arnhemse StoereVrouwen deelden toch nog veertien lintjes uit aan Arnhemse voorvechters van eco fashion.

Eerder dit jaar constateerde het koopleger van de StoereVrouwen tijdens een duurzaamheidscheck al dat het aanbod groene mode in Arnhemse winkels de afgelopen twee jaar niet is toegenomen of beter vindbaar is geworden. Bij Arnhem Coming Soon, Claudia Sträter en C&A werden positieve ontwikkelingen gesignaleerd. Maar een groot deel van de door StoereVrouwen ondervraagde winkeliers geeft aan dat duurzame stoffen vaak te duur zijn en dat ze geen overtuigende antwoorden krijgen van leveranciers over de arbeidsomstandigheden waaronder geproduceerd wordt.

De Arnhemse delegatie van StoereVrouwen denkt dat duurzame mode prominenter op de agenda gezet kan worden door mode-evenementen zoals de Arnhem Mode Biënnale. Op die manier kunnen het modeminnend publiek én winkeliers zich er beter van bewust worden dat groene kleding een must is. De StoereLintjes die in juli zijn uitgedeeld, dragen daar natuurlijk ook aan bij.

woensdag 27 juli 2011

Een groene bruiloft met Sanyukta Shrestha

Sanyukta Shrestha samen te vatten. De van oorsprong Nepalese ontwerpster, die studeerde aan de London College of Fashion, brengt sinds 2003 bruidskleding en -accessoires op de markt die mens- en milieuvriendelijk zijn geproduceerd.

Voor de groene bruidsjurken, hoeden en accessoires gebruikt Sanyukta Shrestha stoffen die ongebruikelijk zijn in bruidsmode, zoals brandnetel, hennep, bamboe en soja. Een groot deel van de materialen wordt met de hand geweven in Nepal.

Het motto van Sanyukta Shrestha is 'Love green, believe in ethics'. En dat is een slogan die niet alleen bruiden-in-spe zal aanspreken.

dinsdag 26 juli 2011

Ecovriendelijke bedrijfskleding bij McDonalds

Personeel van de Britse filialen van McDonalds wordt binnenkort uitgerust met milievriendelijke kleding. Het Britse bedrijf Worn Again ontwikkelt een gesloten recyclingsysteem, waarbij afgedragen bedrijfskleding wordt hergebruikt tot nieuwe outfits zonder dat daarbij afval wordt geproduceerd.

Worn Again werkt voor de nieuwe collectie samen met de Britse ontwerpers Wayne and Gerardine Hemingway, de oprichters van het toonaangevende label Red or Dead. Worn Again, dat bestaat sinds 2005, is gespecialiseerd in upcycling. Het bedrijf werkt samen met grote ondernemingen om hun textielafval te hergebruiken. Volgens Worn Again is McDonalds het eerste Britse bedrijf dat een closed loop uniform gaat gebruiken.

McDonalds personeel in restaurants in het Olympische Park krijgt in 2012 de primeur van de nieuwe bedrijfskleding. Na de Olympische Spelen wordt het concept uitgerold naar de andere 1200 filialen in het Verenigd Koninkrijk.

maandag 25 juli 2011

Inditex kondigt groene koers aan

De nieuwe baas van Inditex, de onderneming achter modemerken zoals Zara, Berschki en Massimo Dutti, heeft aangekondigd meer aandacht te gaan schenken aan duurzaamheid. Tijdens een vergadering van aandeelhouders presenteerde Pablo Isla de duurzame strategie als de hoeksteen van alle bedrijfsactiviteiten. Hij somde recente groene initiatieven van het bedrijf op en maakte bekend dat Inditex zich aansluit bij het Better Cotton Initiative en The CEO Water Mandate.

Het Better Cotton Initiative zet zich in voor mens- en milieuvriendelijke katoenteelt. The CEO Water Mandate is opgericht om problemen die te maken hebben met wereldwijde waterschaarste te bestrijden en heeft tot doel om het juiste, duurzame gebruik van water te stimuleren.

Inditex wil ook de winkels van haar modemerken vergroenen. De winkels van Zara gelden tot nu toe als schoolvoorbeeld van dit beleid. In 2020 moeten alle winkels honderd procent eco efficiënt zijn, dat wil zeggen dat ze weinig water en energie verbruiken en een minimale hoeveelheid afval produceren.

vrijdag 22 juli 2011

Vacansoleil wielerploeg in groene mode

De wielerformatie van Vancansoleil die deelneemt aan de Tour de France, draagt duurzame kleding van het Nederlandse ecomerk DutchSpirit. De ploegleiders en negen renners dragen gedurende de Tour – buiten de koers – een speciale collectie van Dutch Spirit die in Almere is geproduceerd.

De outfit voor de wielerploeg bestaat uit een jeans, riem, shirt en colbertje. De jeans en het shirt kunnen na gebruik uit elkaar worden gehaald, zodat ze optimaal kunnen worden gerecycled. De riem is gemaakt van oude autobanden en de jasjes zijn ontwikkeld met de revolutionaire cradle to cradle-stof Returnity.

Dutch Spirit is sponsor van de Vacansoleil wielerploeg en wil op die manier het duurzame gedrag van de Nederlandse wielrenners stimuleren. De formele kleding die de renners naar de Tour meekrijgen is in elkaar gezet door leerlingen van het modeatelier van Campus4Talent in Almere. Bij Campus4Talent kunnen vmbo-, mbo- en hbo-schoolverlaters, inburgeraars en volwassenen zonder werk gedurende drie maanden parttime ervaring opdoen. Wat dat betreft is de Vacansoleil niet alleen milieutechnisch goed bezig, maar ook sociaal bewust.

Azzedine Alaia tegen fast fashion

'Here today, gone tomorrow'. Dat lijkt het motto van fast fashion, de goedkope wegwerpartikelen die uit de schappen van de gemiddelde modewinkel worden gegrist. De snelle omloopsnelheid van onze mode-industrie is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook onmenselijk. Dat laatste is in ieder geval de mening van de van oorsprong Tunesische ontwerper Azzedine Alaïa.

‘A one-way course towards emptiness’, zei Alaïa onlangs in een interview met Business of Fashion. Vier collecties voor heren, vier voor dames en nog eens vier als special – Alaïa vindt het een onmenselijk tempo dat de creativiteit van ontwerpers vernietigt. De ontwerper brengt sinds 1980 zijn eigen collecties op de markt, maar doet niet mee aan het circus van de snelle mode.

De uitspraken van Azzedine Alaïa, wiens ontwerpen worden gedragen door onder andere Michelle Obama, Madonna, Victoria Beckham en Miley Cyrus, kunnen worden gezien als hart onder de riem van aanhangers van slow fashion. En dat is goed nieuws, want wie weet wat er met de mode-industrie gebeurt als meer verfaamde ontwerpers zich tegen fast fashion uitspreken.