Winkels van de Inditex Group gaan zich om duurzame bedrijfsvoering bekommeren. Een vestiging van Zara in Athene gold lange tijd als voorloper van dit proces: de in 2008 geopende winkel vormde de eerste eco-efficiënte verkooppunt van het concern. De Inditex Group is van plan om, mede naar aanleiding van ervaringen die in Athene zijn opgedaan, ook andere winkels milieuvriendelijk te bouwen en exploiteren.
Voor de winkels van Zara in Barcelona en van Pull & Bear in Madrid heeft Inditex al gebruik gemaakt van duurzame- en energie-efficiënte maatstaven. De vestigingen beschikken zelfs over certificering van LEED, een Amerikaans certificatiesysteem voor duurzaam bouwen. De bedoeling is dat in 2020 alle verkooppunten van Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Zara Home en Oysho aan deze richtlijnen voldoen.
Het duurzaamheidsbewustzijn van Inditex klinkt als een sterk staaltje greenwashing. Natuurlijk is het mooi dat de nieuwe winkelinrichting zorgt voor minder energieverbruik, meer waterbesparing en relatief beperkte CO2-uitstoot. Maar deze milieuaspecten leveren de bedrijven natuurlijk ook financiële voordelen op. En belangrijker: het duurzaamheidsplan zegt niets over het groene gehalte van de kleding (en andere producten) die in de winkels verkocht worden. Wat dat betreft kunnen Zara en co namelijk nog wel een duurzaamheidsslag gebruiken.
dinsdag 21 december 2010
Groene Zara krijgt navolging
Labels:
greenwashing,
inditex,
massimo dutti,
oysho,
stradivarius,
zara,
zara home
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten