
Voor de winkels van Zara in Barcelona en van Pull & Bear in Madrid heeft Inditex al gebruik gemaakt van duurzame- en energie-efficiënte maatstaven. De vestigingen beschikken zelfs over certificering van LEED, een Amerikaans certificatiesysteem voor duurzaam bouwen. De bedoeling is dat in 2020 alle verkooppunten van Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Zara Home en Oysho aan deze richtlijnen voldoen.
Het duurzaamheidsbewustzijn van Inditex klinkt als een sterk staaltje greenwashing. Natuurlijk is het mooi dat de nieuwe winkelinrichting zorgt voor minder energieverbruik, meer waterbesparing en relatief beperkte CO2-uitstoot. Maar deze milieuaspecten leveren de bedrijven natuurlijk ook financiële voordelen op. En belangrijker: het duurzaamheidsplan zegt niets over het groene gehalte van de kleding (en andere producten) die in de winkels verkocht worden. Wat dat betreft kunnen Zara en co namelijk nog wel een duurzaamheidsslag gebruiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten