dinsdag 7 december 2010

Veertig procent verantwoord

Vier op de tien modemerken publiceert beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat maakt vergelijkingssite Rankanbrand bekend op basis van onderzoek onder ruim vierhonderd modebedrijven die op de Nederlandse markt actief zijn. Beleid voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden wordt het vaakst genoemd als mvo-thema.

Rankabrand beoordeelt sinds 2009 de transparantie over verantwoord ondernemen voor grote retailers, schoenenmerken en groene labels. Waar giganten zoals H&M, C&A en Zara hun beleid inzichtelijk maken, zijn schoenenproducenten en luxe merken zoals Prada en Hugo Boss achterblijvers.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan betrekking hebben op het gebruik van biologisch katoen, het beperken van CO2 uitstoot en fair trade. Rankabrand bekijkt hoe modemerken zich hierover online verantwoorden. De modemerken die het hoogst in de rankings scoren zijn vaak aangesloten bij samenwerkingsverbanden als Made By en de Fair Wear Foundation. Denk aan jeans van Kuyichi, damesmode van Expresso, ondergoed van Pants to Poverty en schoenen van Veja.

Rankabrand toetst uitsluitend in hoeverre bedrijven op hun website openheid van zaken geven over hun mens- en milieuvriendelijkheid. Een groen merk dat niet online opschept over maatschappelijk verantwoord ondernemen zal bij Rankabrand dus laag scoren, terwijl omstreden bedrijven zoals C&A en H&M het nu goed doen.

Inmiddels zijn ruim 700 merken beoordeeld: naast kleding gaat het om elektronica, travel, telecom, politieke partijen, websites en media. Binnenkort komen daar ook nog eens automerken en supermarktketens bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen