vrijdag 31 december 2010

Een nieuw jaar, een nieuwe duurzame stijl

Er vrouwelijker uit zien, krachtiger over komen en slim kunnen shoppen. Dat zijn de doelen waarmee Rita Hagan aan haar slow make-over begon. De Finse moeder won in november de make-over die dit blog mocht weggeven van Nederlands eerste duurzame stijladviseur, Claudia Hulshof van Sustainable Style. Nu heeft ze de eerste sessie achter de rug en staat ze aan de vooravond van een nieuw jaar, een nieuw kapsel, een nieuwe garderobe en een nieuwe stijl.

‘Ik wil wat meer opvallen. Na mijn zwangerschap – vijf jaar geleden – wist ik niet meer welke kleuren ik kon dragen. Het voelde alsof ik niet meer de persoon was die ik eerst was. Ik denk dat Claudia me kan helpen om me persoonlijker te kleden: ik wil er uit zien zoals ik ben’, vertelt Rita over haar motivatie voor de slow make-over. Het programma is bedoeld om individuen te leren de juiste kleuren en stijlen voor kleding te vinden. Ook wordt de bestaande garderobe uitgeplozen en wordt er onder begeleiding gespeurd naar nieuwe kleding. Bovendien wordt er gekeken naar kapsel, make-up en persoonlijke stijlwensen.

Claudia Hulshof, die werkt met de Amerikaanse Body Beautiful methode, besteedt daarbij bijzondere aandacht aan duurzame stijl. ‘Die duurzame kant heeft ten eerste te maken met het vinden van de juiste stijl: als je weet welke kleuren en stijlen je goed staan, kan je gericht aankopen doen en het volgen van allerlei vluchtige modes achterwege laten.’ Daarnaast krijgen klanten van Sustainable Style advies over duurzame modemerken, verantwoorde make-up en natuurlijke haarkleuring.

‘Je hebt de neiging om niet erg uitgesproken te zijn, dus ga ik op zoek naar sterke contrasten’, concludeert de stijladviseur aan het einde van de eerste sessie, waarin Rita een kleuranalyse onderging, stijladvies kreeg en tips voor een nieuw kapsel aanhoorde. Contrast kan worden gevonden in een combinatie van koele en warme kleuren, lichte en donkere tinten, of vrouwelijke en basic kleding. ‘Sommige mensen zijn zo expressief dat ze er zelfs geheel gekleed in camel opvallend uit zien. Maar als je dat niet hebt, kunnen flinke kleurcontrasten helpen.’

Bij een rechthoekige body shape zoals die van Rita passen bijvoorbeeld een pencil skirt en straight leg jeans. Strepen, stippen of bloemenprints zijn geen goed idee: die maken de draagster veel te gewoontjes. Voor een vrouwelijker look zijn een a-lijn rok of wrap dress geschikt. Dat is even schrikken voor Rita. ‘Ik heb geen rok meer gedragen sinds ik ben getrouwd, tien jaar geleden.’

Tijdens de winkelsessie, die in januari plaatsvindt, zal blijken of de juiste kleding in de Nederlandse modewinkels te vinden is – het liefst ook nog in een mens-, milieu- en diervriendelijke uitvoering. Op dit blog wordt daarvan natuurlijk verslag gedaan, so stay tuned.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten