De internationale moderedacties twitteren er al volop over. H&M heeft een schoudertas van biokatoen gelanceerd. En dertig procent van de opbrengsten gaan naar arme kindertjes in India. Shop gerust till you drop!, lijkt de boodschap.
Het is niet de eerste keer dat H&M biokatoenen producten in het assortiment opneemt en ook de samenwerking met Unicef is geen nieuws. Toch juichen we allemaal verheugd over het positieve nieuws van de H&M-burelen.
Toegegeven, de tas mag er zijn. llustratrice Cassandra Rhodin ontwierp de bijzondere print van een model met een luipaard. En de tas is uitgevoerd in het nog altijd hippe (en immer praktische) lichtgrijs.
Toch is het moeilijk om de 'Cassandra Rhodin x H&M voor Unicef' helemaal serieus te nemen. Het is natuurlijk prijzenswaardig dat H&M zich bezighoudt met biokatoen en het verbeteren van de levens van kinderen in het Indiase Tamil Nadu. Maar het zou veel eerlijker zijn als de Zweedse modegigant dit niet beperkte tot incidentele acties.
Bij de productie van de miljoenen kledingstukken die H&M jaarlijks de wereld over jaagt, wordt nauwelijks aandacht besteed aan milieubelasting en sociale omstandigheden. Als het bedrijf dat wel deed, zouden kinderen en volwassenen in India en vele andere katoenproducerende landen heel wat meer geholpen zijn dan met de verkoop van een enkele schoudertas.
vrijdag 27 augustus 2010
Biokatoenen tas van H&M mooi staaltje greenwashing
Labels:
biokatoen,
cassandra rhodin,
designer bag,
fair trade,
india,
unicef
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten