vrijdag 6 augustus 2010

Bewuster met mode

Nederlanders leven naar eigen zeggen steeds bewuster. We geven anno 2010 vaker aan goede doelen en kopen meer biologische, milieuvriendelijke producten, blijkt uit het jaarlijkse trendonderzoek van merkadviesbureau BrandAsset. Verantwoorde merken zoals Zonnatura, Ben & Jerry’s en Rituals scoren dan ook goed in de top duizend van sterkste merken van 2010.

Voor recessionista’s zal het geen verrassing zijn dat de groeiende populariteit van goede doelen ten koste gaat van het enthousiasme voor luxe merken. Luxelabels zoals DKNY, Cartier en Armani hebben volgens de Brand Asset Valuator het afgelopen jaar aan merkkracht verloren. Tegelijkertijd geeft een dalend aantal Nederlanders aan het belangrijk te vinden om op de hoogte te blijven van mode. Deze attitude komt onder andere tot uiting in de teleurstellende scores voor fast fashion labels zoals Zara, Mango en Replay.

De uitkomsten van de Brand Asset Valuator lijken goed nieuws voor jonge ecolabels. Hoewel ik geen enkel duurzaam modemerk in de top duizend van sterkste merken heb kunnen ontdekken, zou dat volgend jaar wel eens anders kunnen zijn. Want als verantwoorde merken aan merkkracht winnen, profiteren de makers van schone kleren daar uiteindelijk ook van. En de afnemende interesse van Nederlandse consumenten in luxemerken en high fashion brands, opent de weg naar een grootschalige omarming van slow fashion.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten