Outdoorlabel Napapijri maakte onlangs bekend deze winter met een ecolijn te komen. Niet minder dan acht items in de nieuwe collectie, die natuurlijk vooral bestaat uit kleding voor wintersport en andere sportieve activiteiten, zijn gemaakt van gerecycled polyester. Een minicollectie met een vleugje eco lijkt me een hele prestatie voor een merk dat in het verleden bekend stond om zijn winterlooks vol bont. Maar het is twijfelachtig of de wereld nu dramatisch duurzamer wordt van dit soort - excusez le mot - gerommel in de marge.
Een ander sportmerk dat de bel van maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft horen luiden, is het Nederlandse Brunotti. De speciale smeerteams van KWF Kankerbestrijding die deze zomer stranden, festivals en terrassen in ons land afstruinen om zonverbranding onder jongeren tegen te gaan, zijn namelijk gehuld in kleding van het surfmerk. Brunotti steunt Fight cancer, kopte het persbericht van het label trots. Of zullen we het maar gewoon een aardige reclamestunt noemen?
Minder ruimte voor cynisme is er bij de recente handtekeningenactie van CNV Internationaal, die zich richt tot de Nederlandse delegatie die in september deelneemt de vergadering van de Verenigde Naties over armoedebestrijding en millenniumdoelen. De CNV roept de delegatie op om te laten zien dat eerlijke handel en productie – onder andere in de kledingindustrie – een belangrijke voorwaarde zijn voor armoedebestrijding. Met de handtekeningenactie wil de vakbond de afgevaardigden onder druk zetten om in eerlijke outfits bij de vergadering te verschijnen. Dat klinkt als een ambitieus initiatief. Maar er zijn vast wel wat kledingmerken die het willen steunen…
maandag 16 augustus 2010
Fair fashion uit vreemde streken
Labels:
brunoti,
CNV internationaal,
ecomode,
fight cancer,
napapijri
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten