Ben jij ondanks de recessie gewoon lekker aan het winkelen en maak je je geen zorgen over schulden? Of vind je winkelen een noodzakelijk kwaad en spendeer je never nooit meer dan je budget toelaat? Een Amerikaans marketingbedrijf maakte onlangs een analyse van het winkelgedrag van de hedendaagse Amerikaanse vrouw en kwam met vijf winkelpersoonlijkheden op de proppen.
Aan de ene kant van het spectrum staat de vrolijke shopaholic, die ondanks een beperkt inkomen veel aankopen doet (lang leven smart shopping en de eeuwige prijsvechters). Aan de andere kant bevindt zich de spreekwoordelijke Chic Chic Charlotte, die een hoog inkomen verdient en ervan geniet dure labels te kopen.
In de Amerikaanse media zijn de vijf shopping personalities wel beschreven als hilarisch. Hoewel typetjes zoals Bubble Barbie en Miserable Mona karikaturen zijn, kunnen veel vrouwen zich er in herkennen. Alle (online) winkels afstruinen voor dat perfecte koopje? Een guilt trip na de impulsaankoop van een veel te dure designer bag? Wie heeft die ervaringen niet?
Opvallend is dat de typologie van WSL Strategic Retail geen aandacht besteedt aan vrouwen die bewust met winkelen omgaan. Voorstanders van vintage, slow fashion of kledingruilfeesten zullen zich niet snel herkennen in de winkelgewoonten van I’ll Pass Patty of Shop-a-lot Sue.
Zijn er geen groene consumenten in de Verenigde Staten? Of zijn het er nog zo weinig dat ze geen eigen categorie in de trendstudie verdienen? Misschien kan een Nederlands marktonderzoeksbureau dat eens uitzoeken. Wie weet hebben we dan wel een wereldprimeur met Groene Gerda’s of Winkelverslaafde Wilma’s.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik denk dat er juist ook heel veel groene fashionista's zijn in de VS. Het aantal blogs met vintagelovers en thriftbuyers is eindeloos! Ik heb altijd het idee (cliché, ik weet het..) dat het daar meteen het ene of het andere uiterste is!
BeantwoordenVerwijderen