Twee Nederlandse studenten die tijdens een vakantie in Indonesië besluiten een duurzaam modemerk te starten. Dat is het verhaal van FILT, het bedrijf waarmee Klaas Jan Lukkien en Erwin Slaats in het voorjaar van 2010 hun eerste collectie duurzame t-shirts lanceerden. ‘Wij hebben beiden altijd een gezonde interesse gehad voor kleding en mode, maar dan gewoon voor de eigen kledingkast’, vertelt Klaas Jan Lukkien. ‘Veel van onze leeftijdsgenoten associëren duurzaamheid nog steeds met actievoerende walvisvaarders en geitenwollen sokken. Wij willen laten zien dat dit helemaal niet hoeft.’
De veertig t-shirts in unikleuren waarmee FILT het debuut op de Nederlandse markt maakte, zijn gemaakt van biokatoen. Het gaat om een kleine oplage van shirts voor heren en dames die zijn voorzien van prints en slogans met een duurzaam tintje. Zo zijn er shirts met een opdruk van vogels, een wereldkaart of kreten zoals ‘Use Both Sides’, ‘Do You?’ of ‘Help!’.
De shirts van FILT zijn ontworpen en geproduceerd in een fabriek in Indonesië waar de arbeidsomstandigheden fatsoenlijk zijn. Klaas Jan Lukkien: ‘Een van de eerste dingen die we hebben gedaan toen we in gesprek gingen met onze partners in Indonesië, was op bezoek gaan bij de fabrieken. We hebben in dat land gezien hoe slecht omstandigheden af en toe zijn, en we zijn blij dat we de werknemers iets positiefs kunnen bieden. Zo verdienen de fabrieksarbeiders minimaal het lokale minimumloon, krijgen ze ziektekosten vergoed en zijn de werkdagen niet te lang. In de toekomst willen we dit natuurlijk graag ondersteunen met een keurmerk, dat is voor de consument wel zo duidelijk. We moeten hiervoor echter nog wel een beetje groeien.’ Zoals voor veel startende, kleine bedrijven is een keurmerk ook voor FILT duur en ingewikkeld.
In het voorjaar van 2011 ligt de tweede collectie van FILT in de winkelschappen. Vooralsnog ligt de focus op shirts van biokatoen. ‘De bedoeling is dat je je over een jaar of vier volledig in een outfit van FILT kunt steken. En dan willen we ook met andere duurzame materialen gaan werken. Maar een duurzaam product hoeft niet per se anders aan te voelen als andere producten, het moet juist toegankelijk zijn voor iedereen.’
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten