zondag 14 november 2010

Schone Kleren Campagne viert succes over actie voor eerlijk loon

Kleren Schoon? Leefbaar Loon! Dat was de slogan van de campagne die de Schone Kleren Campagne sinds een jaar voert. En het appel heeft succes gehad, schrijft het platform nu in een persbericht. Verschillende bedrijven, waaronder C&A, M&S Mode, Miss Etam, Prénatal, WE, HEMA, G-Star, H&M, J.C. Rags en De Bijenkorf, tonen zich gevoelig voor het argument dat fabrieksarbeiders in de textielindustrie een loon moeten verdienen waarvan ze kunnen leven.

Eerder dit jaar organiseerde de Schone Kleren Campagne een bijeenkomst waaraan naast modebedrijven ook de Ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken, brancheorganisaties MODINT en CBW-MITEX, de Raad Nederlandse Detailhandel en het Nederlands OECD Contactpunt deelnamen. Bedrijven zoals WE en C&A hebben inmiddels toegezegd zich serieus te gaan bekommeren om de lonen van de arbeiders in de textielfabrieken waar hun collecties worden gemaakt. Uit eerder onderzoek van de Schone Kleren Campagne in Bangladesh en India bleek dat een groot deel van de textielarbeiders die werken voor WE, C&A, JC Rags, M&S, Prenatal en Miss Etam geen loon verdienen waarvan ze hun gezin kunnen onderhouden.

C&A kwam eerder dit jaar nog negatief in het nieuws vanwege de barre omstandigheden waaronder naaisters in India kleding voor het warenhuis produceren, maar belooft nu dus beterschap. De lobby en publieksacties van de Schone Kleren Campagne - de platformorganisatie die sinds 1989 bestaat en waaraan onder andere FNV, de Landelijke India Werkgroep, Oxfam Novib en Stichting Max Havelaar deelnemen - hebben duidelijk effect. Jeanslabel JC Rags meldde zich al kort na de start van de campagne Kleren Schoon? Leefbaar Loon! aan bij de Fair Wear Foundation.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten