vrijdag 5 november 2010

Duurzame mode is keurmerkmoe

Door het woud aan keurmerken gaat de invloed van duurzaamheidslabels afnemen. Dat voorspelt onderzoeksbureau Between-us naar aanleiding van een studie naar duurzaamheid in de modesector. Consumenten zouden in 2015 minder waarde hechten aan een keurmerk op een product dan aan real time reviews die op internet zijn te vinden.

Websites zoals Projectlabel.org en Goodguide.com bieden consumenten de mogelijkheid om te discussiëren over producten, benadrukt Between-us in de studie Fashion is not for followers. De beoordelingen die op dit soort fora tot stand komen, zouden kopers van duurzame mode in de toekomst wel eens nuttiger kunnen vinden dan de bestaande keurmerken, zoals Made-By en Max Havelaar. Voor certificatie-instellingen zoals de Fair Wear Foundation betekent dit een nieuwe uitdaging: zorg dragen voor een kleiner aantal, duidelijke keurmerken in de sector en oog hebben voor de behoefte van consumenten aan online reviews en transparantie.

De uitkomsten van Fashion is not for followers sluiten aan bij eerder onderzoek van de Universiteit van Antwerpen. Daarin werden niet minder dan 325 ecolabels geïdentificeerd. Voor consumenten werkt de jungle aan ecolabels verwarrend, waardoor duurzaamheidskeurmerken het risico lopen aan geloofwaardigheid te verliezen, waarschuwde de Universiteit van Antwerpen.

Het goede nieuws is dat Between-us er van uitgaat dat duurzame mode een voortrekkersrol vervult. Verantwoord textiel zal een steeds sterkere marktpositie innemen, omdat er al de nodige ervaring in de sector is opgedaan. Bovendien zal een groeiend aantal consumenten om schone kleren gaan vragen, waardoor merken die nog niet duurzaam produceren onder druk worden gezet om te vergroenen.

Hoewel niet duidelijk is op welke feiten de voorspellingen in Fashion is not for followers gebaseerd zijn, mogen we natuurlijk alleen maar blij zijn als zowel modebedrijven als klanten zich de komende jaren van hun groene kant gaan laten zien. En zeg nu zelf: met alle mooie ecofashion is er toch geen enkele reden om niet om méér van dit soort kleding te vragen?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen