Niet sexy en stijlloos. Dat is het oordeel van Europeanen over duurzame mode. In de Verenigde Staten worden dragers van ecomode daarentegen gezien als 'jong, trendy en zelfbewust', blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Monaco en de Franse business school INSEEC.
Voor het onderzoek 'Green in Fashion' werden 100 inwoners van de VS en 100 Europeanen ondervraagd over hun visie op ecomode. Volgens de onderzoekers heeft de populariteit van verantwoorde kleding in Noord-Amerika vooral te maken met celebrities die zich verbinden aan een duurzaam label.
De oplossing voor het imagoprobleem van schone kleren in Europa? Aangezien de consument volgens de onderzoekers niet goed weet wat groene mode inhoudt en slecht is geïnformeerd over hoe kleding wordt gemaakt, lijken voorlichting en reclame een must. Zo zouden flitsende marketingcampagnes duurzame mode een meer glamourous look kunnen geven, waardoor doorgewinterde fashionista’s er enthousiaster over worden.
Of een Postbus 51 spotje ons bewuster maakt van de productiemethoden en schoonheid van duurzame mode, is even de vraag. Aan de kwaliteit van de makers van verantwoorde kleding en accessoires zal het in ieder geval niet liggen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten