woensdag 28 maart 2012

Virtueel op blote voeten

Een dag de straat op zonder schoenen. Dat is de uitdaging waarmee Toms Shoes aadacht vraagt voor het lot van miljoenen kinderen die in armoede – en dus zonder schoeisel – opgroeien. Op 10 april 2012 is het weer One Day Without Shoes. Dit jaar vindt voor het eerst een opvallende (verrassings)campagne plaats in Nederland.

Het idee achter One Day Without Shoes is om het maatschappelijke bewustzijn te vergroten over de gevaren van kinderen die zonder schoenen door het leven gaan. Voor sympathisanten die om een of andere reden niet zonder schoenen de straat op kunnen, is er nu een virtuele actie. Upload een foto van je schoenloze voeten op Facebook of Twitter, en volg op 10 april via de hashtag withoutshoes hoe de wereld de schoenloze dag doorkomt.

Blake Mycoskie richtte Toms Shoes in 2006 op. Ondernemers verklaarden hem voor gek, want voor ieder verkocht paar schoenen, gaf Toms een paar weg aan een kind in nood. Het One for One principe wordt inmiddels schaamteloos gekopieerd – door schoenenlabels, maar ook door zorgverzekeraars. Toms hanteert het principe niet alleen voor schoenen, maar ook voor zonnenbrillen. Met de aankoop van zo’n bril maak je een oogbehandeling of oogoperatie mogelijk, zodat kinderen in ontwikkelingslanden een betere toekomst tegemoet gaan.

Toms Shoes zijn sinds het voorjaar van 2012 in Nederland verkrijgbaar. Er zijn op dit moment ruim dertig landen wereldwijd waar de schoenen in de winkels liggen. Mede dankzij celebrity endorsement heeft Toms tot nu toe al twee miljoen paar schoenen in 26 landen weggegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten