donderdag 29 maart 2012

Puma lanceert eerste fair trade collectie uit Afrika

Kleding, schoenen en accessoires die zijn geïnspireerd op natuur van Afrika. Dat klinkt niet revolutionair. Toch is Puma’s Wilderness collection opmerkelijk. De lijn is gemaakt in Afrika met gerecyclede materialen. En een primeur voor Puma: een gedeelte van de kleding bestaat uit fairtrade katoen.

Puma werkte samen met Fairtrade Label South Africa om de Wilderness collection een fair trade impuls te geven. Dankzij dit fairtrade systeem krijgen arbeiders in de katoenproductie niet alleen een eerlijke prijs voor hun katoen, maar ook een premie waarmee ze kunnen investeren in de ontwikkeling van hun gemeenschap.

Puma, dat regelmatig onder vuur ligt vanwege misstanden in de productieketen, liet het grootste deel van de Wilderness collection in Kenia produceren. Op die manier zou het sportmerk ook bijdragen aan lokale werkgelegenheid. Het is de bedoeling dat Puma structureel zaken gaat doen in Afrika, en uiteindelijk al het katoen fairtrade inkoopt.

Na negatieve publiciteit over de kleding die Puma (net als Nike en Adidas) maakt als sponsor van de Olympische Spelen 2012, is het Duitse sportmerk duidelijk bezig aan een groen charmeoffensief. Het bedrijf maakte recent bijvoorbeeld bekend samen te werken met Ecovative om plastic schuimverpakkingen te reduceren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen