De meest recente editie van het jaarlijkse Deloitte-onderzoek naar consumentengedrag in de supermarkt laat zien dat veertig procent van de Nederlanders zelden of nooit duurzame producten koopt. Volgens de respondenten zijn biologisch en fair trade te duur. Bijna de helft van de ondervraagde supermarktbezoekers zegt bereid te zijn meer duurzame producten te willen kopen als er geen of maar een heel klein (vijf procent) prijsverschil zou zijn met vergelijkbare niet-duurzame waar.
Deloitte signaleert dat het percentage consumenten dat in de supermarkt voor de spreekwoordelijke ‘puur en eerlijk’ kiest dit jaar is gedaald ten opzichte van 2009. Het is makkelijk om de economische situatie de schuld te geven van de zuinigheid van de hedendaagse consument. Maar misschien is er ook een ander probleem. Volgens het onderzoek van Deloitte is de populariteit van keurmerken, zoals ‘gezonde keuze’ tanende. Steeds minder consumenten geloven in de onafhankelijkheid van dit keurmerk – en we worden steeds wanhopiger over het woud aan keurmerken in de winkelschappen.
Voor de duurzame modebranche bieden de uitkomsten van de Deloitte-studie onmisbare inzichten. Want ook binnen de kledingsector dreigt een onoverzichtelijk veld aan keurmerken. En de verkoopprijs van schone kleren is echt een aandachtspunt. Vooral zo lang fast fashion ketens zoals H&M, Zara en Nike blijven prijsvechten.
donderdag 9 september 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten