Edun, dat in 2005 werd opgericht door Ali Hewson (de vrouw van U2’s Bono), staat op een cruciaal punt in zijn bestaan. Dat kan je in ieder geval concluderen na het zien van de catwalkshow van het ecolabel tijdens de Green Shows van de New York Fashion Week. De collectie voor voorjaar en zomer 2011 is een van de eerste zichtbare resultaten van de investering die Louis Vuitton Moët Henessy deed in het Britse bedrijf.
In 2009 kocht LVMH, dat samen met PPR behoort tot de grootste spelers in de modewereld, een minderheidsaandeel in Edun. Het is waarschijnlijk dat de recente verhuizing van het label naar New York en de aanstelling van een nieuwe creative director (Sharon Weichob van Louis Vuitton) te maken hebben met deze kapitaalinjectie. Eerder dit jaar deden namelijk nog geruchten de ronde dat Edun kampte met financiële problemen.
Bono en Ali Hewson verschenen onlangs in kleding van Edun in een advertentiecampagne voor Louis Vuitton – naar verluid om hun label internationale exposure te geven. Het imago van Edun kan wel een oppepper gebruiken, want de kritiek op het merk nam de laatste tijd sterk toe. Zo zou het ecolabel, dat is opgericht om eerlijke productie in Afrika te bevorderen, steeds meer kleding laten maken in China en nogal eens te laat leveren aan winkels.
De collectie die volgend jaar in de winkel ligt, verdient het zeker om wereldwijd in het zonnetje te worden gezet. Met zijden jurken met lichte prints, klassieke trenchcoats en breisels in koele kleuren biedt Edun de nodige must-haves om naar uit te kijken. En aangezien Ali Hewson heeft beloofd de productie in Afrika uit te breiden, kunnen ook die hard ecofans daar van genieten.
zondag 19 september 2010
Komt Edun er bovenop?
Labels:
afrika,
ali hewson,
edun,
fair trade,
green shows,
Louis Vuitton,
new york fashion week,
ppr,
sharon weichob
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten