De internationale verkoop van fair trade producten heeft een record bereikt. Dat meldde de Fairtrade Labelling Organizations International (FLO) in juli. Consumenten kochten in 2009 wereldwijd voor 3,4 miljard euro aan gecertificeerde eerlijke waar. Dat is een stijging van vijftien procent ten opzichte van een jaar eerder en de hoogste omzet die de branche ooit maakte.
Suiker en cacao boekten volgens FLO het grootste succes. Ook in het jaarverslag van Stichting Max Havelaar, het Nederlandse keurmerk dat onderdeel uitmaakt van FLO, is een flinke groei van fair trade lekkers te zien. Naast suiker en cacao ging het in Nederland ook om ijs, thee en vruchtensappen. In totaal steeg de afzet van de eerlijke consumentenproducten tussen 2008 en 2009 met 43 procent.
Ook wat betreft de eerlijk geproduceerde katoen meldt Max Havelaar positieve cijfers. Zo werden er in 2009 500.000 meer artikelen verkocht dan een jaar eerder. Het keurmerk voerde ook actief campagne op dit vlak, bijvoorbeeld met de organisatie van een ‘Foute Nacht’ in het Amsterdamse Paradiso, de opening van een fair trade hotelkamer en de promotie van de eerste fair trade bruiloft.
Volgens Stichting Max Havelaar kunnen we de komende jaren steeds meer fair trade katoen in de winkels verwachten. Dat is maar goed ook, want nog maar een nipte 40 procent van de Nederlandse huishoudens koopt wel eens eerlijke waar. Aangezien het grootste gedeelte van deze aankopen lijkt te bestaan uit ijsjes en chocoladeletters, heeft de katoenindustrie nog het nodige werk te verzetten voordat onze garderobe een beetje verantwoord wordt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten