De Volkskrant veroorzaakte recent de nodige opschudding met een reportage over de arbeidsomstandigheden van naaisters in een Indiase textielfabriek. Media-aandacht voor misstanden in de modebranche brengen iets teweeg. In het geval van De Volkskrant leidde de publiciteit tot verontwaardigde reacties van de beschuldigde partijen - C&A ontkende alle aantijgingen - en toezeggingen van kledingconsumenten om naar alternatieven voor unfair trade te zoeken.
Het kan ook anders. Emma Watson bezocht een kledingfabriek in Bangladesh waar het ecolabel People Tree kleding laat produceren. Er zijn lunchpakketjes en schoollessen voor de kinderen van de tweehonderd vrouwen die er werken. En de vrouwen werken er met ambachtelijke methoden, zoals handgedreven weefgetouwen en natuurlijke verfprocedés. People Tree komt dus met een sterk staaltje van positieve berichtgeving.
Emma Watson is een fanatieke ambassadeur van fair trade in de modeindustrie. Ze is model voor People Tree en promoot haar eigen lijn voor het label. De Harry Potter ster, die trouwens ook in campagnes voor het niet zo verantwoorde Louis Vuitton figureerde, is niet betrokken bij de ontwerpen van People Tree. Maar door haar favoriete stukken uit de collecties te kiezen, draagt ze wel bij aan de bekendheid van deze fair fashion. Wie weet wat dat kan gaan betekenen voor C&A, H&M en Nederlandse kledingconsumenten…
woensdag 8 september 2010
Verantwoorde mode in de media: van misstanden tot good practices
Labels:
bangladesh,
emma watson,
fair trade,
Louis Vuitton,
people tree,
volkskrant
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten