Voor de gemiddelde retailer is slow fashion een vloek. Consumenten die nauwelijks nieuwe kleding kopen zijn de nachtmerrie van iedere winkelier. Zelfs winkels die het tempo van fast fashion giganten zoals Zara, H&M en New Look niet bijbenen, houden er om begrijpelijke redenen van om met grote regelmaat nieuwe collecties te kunnen verkopen.
Stylingwebsite Indemode schreef onlangs over een manier om slow en fast fashion te verzoenen. Een slimme detaillist doet er goed aan om te investeren in zowel snelle als langzame items, aldus de website. Met een mix van ultrahippe must-haves en tijdloze klassiekers is de winkel makkelijk gevuld, zou je zeggen. Winkeliers moeten wel aan hun klanten uitleggen wat het verschil is tussen beide soorten kleding, benadrukt Indemode. Dat wil zeggen: vertellen dat slow fashion ‘wordt gedreven door ontwerpers die weigeren mee te doen aan de waan van maandelijks nieuwe collecties, door productieprocessen die nu eenmaal tijd kosten (kwaliteit van grondstoffen, kwaliteit van afwerking), of door een voorkeur voor duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid’.
Opvallend is dat Indemode slow fashion vooral aantrekkelijk vindt vanwege de mogelijkheid om er klanten mee te behagen. ‘Hoogwaardige, duurzame kleding kan immers ook in de buurt gemaakt worden. Daarvoor hoeven we niet naar het Verre Oosten. En als het in de buurt gemaakt wordt, kan het aanbod beter afgestemd worden op de vraag.’ En zo lijkt slow fashion bijna net zo klantgericht als fast fashion…
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten