maandag 15 november 2010

Leven met minder voor een groene garderobe

Leven met minder geld dan je gewend bent, klinkt menig fashionista als angstaanjagend in de oren. Toch wordt consuminderen of downshifting door de duurzaamheidsbeweging eerder als een oplossing dan een probleem gezien, schrijft Jeanine Schreurs in haar proefschrift Living with less. Haar analyse van simple living biedt nieuwe aanknopingspunten voor verduurzaming van onze garderobe.

Leven met minder geld is inmiddels een heuse beweging, die zich kritisch uit over onze consumptiemaatschappij en in de bres springt voor een duurzame wereld. Toch wordt zuinigheid nog altijd gezien als afwijkend gedrag. De transformatie van een koopgrage consument tot een voorstander van consuminderen vergt dan ook een ingrijpende verandering, laat Schreurs zien op basis van empirisch onderzoek. De transformatie vindt plaats in zeven stadia, waarin niet alleen het uitgavenpatroon wordt aangepast maar in feite het gehele leven wordt gereorganiseerd.

Opvallend is dat Schreurs ontdekte dat downshifters (mensen die met minder geld moeten leven dan voorheen) meer positieve dan negatieve ervaringen hebben. Bovendien draagt hun zuinigheid bij aan een duurzame wereld: het mantra re-use, reduce, recycle is voor downshifters een vanzelfsprekendheid en wie weinig te besteden heeft, blijkt uiterst creatief. En omdat consuminderen ons leert om meer waarde te hechten aan immateriƫle zaken dan aan de aanschaf van de zoveelste must-have, worden we zeker niet minder vrolijk van minder geld.

Schreurs concludeert onder andere dat pogingen om consumptie te verduurzamen niet kunnen volstaan bij adviezen om de ‘juiste’ (lees: groene) producten te kopen. Pleitbezorgers van een duurzame wereld zouden zich ook moeten inzetten om consuminderen een aantrekkelijke lifestylekeuze te maken.

Voor de duurzame modesector zal dat laatste geen eenvoudige opgave zijn. Een groot deel van deze industrie is in handen van ondernemers die nu eenmaal hun producten willen verkopen. Voor downshifting op modegebied zal de hoop dus vooral gevestigd moeten worden op platforms zoals Rouleer de Kleer, Little Green Dress, No Impact Week en Ecofabs.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen