Waarom is dit niet eerder bedacht? Dat is de eerste vraag die opkomt bij een recent initiatief van Give change make change. Het Britse consortium van goede doelen heeft een systeem bedacht waarmee online shoppers kleine geldbedragen kunnen doneren aan een goed doel van hun keuze. Deze elektronische variant van de collectebus naast de kassa wordt nu onder webwinkels gepromoot.
Achter Give change make change gaan onder andere het Wereld Natuur Fonds, het Britse Rode Kruis en Cancer Research UK schuil. Het consortium lanceert binnenkort een digitaal betalingssysteem waarmee klanten van webwinkels het totaalbedrag van hun bestelling op een mooi rond bedrag kunnen afronden. Vervolgens maakt de consument zelf een keuze aan welk goed doel de spare change wordt gedoneerd.
De eerste webshops die het betalingssysteem gaan invoeren, hebben zich al gemeld. De Britse initiatiefnemers verwachten dat hun manier van online fundraising een enorme impact zal hebben op consumentendonaties aan goede doelen. Als dat waar is, dan is er binnenkort vast wel actie te verwachten van Nederlandse winkeliers en goede doelen. Zou het niet mooi zijn als je bij iedere aankoop van verantwoorde mode meteen een Nederlands goed doel zou kunnen steunen?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten