maandag 22 augustus 2011

Nieuw logo voor milieubelastende sportmerken

Yike. Acidas. Dislike. Het zijn namen die creatieve milieuactivisten hebben bedacht om Nike en Adidas onder druk te zetten het dumpen van giftige stoffen in China te beƫindigen. Greenpeace organiseert namelijk een logowedstrijd die ontwerpers stimuleert om een sterke slogan, een onthullend logo of een veelzeggende illustratie te bedenken die de aandacht richt op de milieubelastende activiteiten van Nike en Adidas.

Greenpeace voert al geruime tijd wereldwijd actie tegen Adidas en Nike. De Chinese kledingfabrieken die collecties van de sportmerken vervaardigen, lozen afvalwater in lokale rivieren. De giftige stoffen die daarbij vrijkomen, zijn kankerverwekkend en hormoonverstorend. Omdat de lokale bevolking water en vis uit dit vergiftigde oppervlaktewater haalt, lopen zij gezondheidsrisico’s.

Inmiddels hebben Puma en Nike al toegezegd actie te ondernemen om de gevaarlijke en ongezonde praktijken van hun kledingproducenten tegen te gaan.

1 opmerking:

  1. Update: De winnende logo's zijn bekend! Kijk op http://www.greenpeace.nl/Nieuws_2011/Winnende-logos-in-Detox-competitie/ voor de drie winnaars.

    BeantwoordenVerwijderen