De mode van 2013 draait om stilstaan, nostalgie en handgemaakte producten. Deze trends komen voort uit de huidige onzekerheid over onder meer de economie. Dat zei trendwatcher Christine Boland in november 2011 tijdens een trendseminar in Amsterdam.
Consumenten willen over een paar jaar volgens Boland vooral stilstaan, herwaarderen, zoeken naar een nieuwe balans en opladen. In trendy termen: re-value, re-balance & re-charge. Terugkerende onderwerpen daarbij zijn nostalgie, tradities en cultureel erfgoed, waarbij de huiselijkheid van vroeger populairder is dan ooit. Hoe uit zich dat in de mode? Natuurlijke materialen zoals vachten en huiden, gebreide of gehaakte mode-items, en handgemaakte producten staan in 2013 hoog op het wensenlijstje van consumenten.
Voor modemerken staan in 2013 nieuwe inspanningen in de merkbeleving op het programma. Nostalgische winkels (geïnspireerd op ouderwetse buurtwinkels) en verrassende pop-up stores moeten consumenten het naar de zin maken.
De voorspellingen van Christine Boland zijn goed nieuws voor duurzame mode, dat zich natuurlijk maar al te zeer bekommert om ambachtelijkheid en handwerk. Ook de herwaardering van buurtwinkels en zelfgebreide kledingstukken, die nu al blijkt uit het succes van Etsy.com, passen in de filosofie van duurzame mode.
donderdag 10 november 2011
Christine Boland voorspelt handgemaakte mode voor 2013
Labels:
ambachtelijkheid,
christine boland,
etsy,
handwerk,
nostalgie,
pop-up store,
trendforecaster
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten