Driekwart van de ondernemers in Nederland vindt zichzelf groen. Maar een minderheid (46,7 procent) zegt dat duurzaamheidsactiviteiten onderdeel zijn van een uitgewerkte strategie. Dat blijkt uit onderzoek van Sprout en Eneco onder 255 ondernemers.
Het lijkt erop dat bedrijven vooral kiezen voor duurzame activiteiten waar ze zelf beter van worden. Zo is de meest gebruikte groene maatregel energiebesparing. Dat is geen wonder als je bedenkt dat bijna een kwart van de ondernemers een energierekening heeft die minstens 5 procent van de totale bedrijfskosten omvat.
Toch zegt driekwart van de ondernemers (ook) vanuit ideeële overwegingen aandacht te besteden aan duurzaamheid in de bedrijfsvoering. Het moeilijkste vindt men om geld of tijd te vinden om te investeren in duurzaamheid.
Uit de onderzoeksresultaten is niet af te leiden uit welke bedrijfstak de respondenten afkomstig zijn. Maar het is onwaarschijnlijk dat er veel modeondernemers hebben meegewerkt. In de kleding- en textielindustrie is energiebesparing nauwelijks een topprioriteit – met de stijgende katoenprijzen lijkt het verduurzamen van stoffen veel urgenter. En welke groene ontwerper kan er eigenlijk zonder ideeële drijfveer?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten