vrijdag 16 december 2011

Modemerken transparanter over duurzaamheid

Onder de noemer 'Feel Good Mode' publiceert Rankabrand een hoopgevend rapport over transparantie van de modewereld. Tussen 2010 en 2011 zijn de scores voor beleid op het gebied van milieu, klimaat en arbeidsomstandighedenvan de 400 onderzochte merken gemiddeld met 45 procent verbeterd.

Vooral over arbeidsomstandigheden wordt vaker concrete informatie gepubliceerd. Het aandeel merken dat naar eigen zeggen vier basale arbeidsnormen respecteert, komt in 2011 neer op 45 procent. Bijna een derde van de 467 onderzochte bedrijven is aangesloten bij een collectief initiatief zoals van BSCI, Fair Wear Foundation of Made-By.

Ecologische stoffen zijn nog altijd een niche, constateert Rankabrand. Zestien procent van de onderzochte modemerken geeft aan biokatoen te gebruiken. Daarnaast is er nog een klein aantal bedrijven dat deelneemt aan bijvoorbeeld het Better Cotton Initiative of Cotton Made in Africa. Ook duurzamere materialen zoals gerecycled polyester en tencel worden mondjesmaat gebruikt. Toch is het aantal merken dat zegt dit soort verantwoorde stoffen te gebruiken voor een deel van de collecties sind 2010 merkbaar toegenomen.

De hogere scores zijn waargenomen in bijna alle segmenten van de modesector. Vooral Scandinavische merken doen het goed: zij verantwoorden hun beleid in acht van de tien gevallen. Daarnaast mag Nederland trots zijn op zijn ecofashion brands, want Natur-elle en With a touch of rose scoren van alle onderzochte merken het allerbeste. Het Zwitserse outdoorlabel Vaude staat met een gedeelde vierde plek hoog in The Greates Fashion Brands Index. Dat is opmerkelijk aangezien het bedrijf niet is gespecialiseerd in duurzaamheid.

Ook opmerkelijk is dat designermerken als Gucci, Louis Vuitton and Alexander McQueen in 2011 hun beleid voor mens en milieu steeds beter toelichten, terwijl designermerken traditioneel lager scoren dan gemiddeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen